اورشلیم پست: شبه‌نظامیان وابسته به ایران، مظنونان اصلی اقدام به ترور کاظمی هستند

«به‌نظر نمی‌رسد هیچ مظنون دیگری در عراق پهپاد داشته باشد و بتواند یا بخواهد با آن‌ به نخست‌وزیر حمله کند»

آتش زدن تصویر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات عراق- Thaier Al-Sudani/ REUTERS

روزنامه اورشلیم‌پست با اشاره به روند حمله‌های مکرر پهپادی گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و اعتراض‌های خیابانی اخیر آن‌ها به نتایج انتخابات مجلس عراق با هدف فشار بر مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر آن کشور، محتمل‌ترین مظنون تلاش برای ترور او را همین گروه‌ها دانست.  

روزنامه اورشلیم‌پست امروز یکشنبه، ۱۶ آذرماه، در گزارشی تحلیلی، حمله پهپادی به محل اقامت مصطفی الکاظمی در بغداد را نشانه‌ای از تشدید فوق‌العاده تنش‌ها در منطقه و نمونه‌ای از استفاده روزافزون از پهپادها به‌عنوان سلاح‌هایی راهبردی، برای گسترش تهدید و وحشت در سراسر خاورمیانه دانست.

دو روز پس از درگیری نیروهای امنیتی عراق با معترضان به نتایج انتخابات که اغلب طرفداران گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران‌اند، نویسنده گزارش، هدف انجام این حمله را «ارعاب نخست وزیر عراق» ارزیابی کرد و نوشت: «این احتمال وجود دارد که شبه‌نظامیان وابسته به ایران پشت حمله باشند، زیرا بنابرگزارش‌ها، با وجود آن‌که داعش هم پیش‌تر درمواردی از پهپاد استفاده کرده است، اما در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که به‌طور ناگهانی، آن هم برای هدف قرار دادن رئیس دولت عراق ظاهر شود و درنتیجه گروه‌های مورد حمایت ایران بیش از دیگران در مظان اتهام قرار دارند؛ ضمن این‌که باید روند حمله‌های مکرر پهپادی اخیر این گروه‌ها در منطقه را نیز در نظر داشته باشیم.» 

به نوشته اورشلیم پست، ایران طی سال‌های گذشته پهپادهای پیچیده‌تری ساخته است و از آن‌ها برای شناسایی و نظارت و همچنین حملات انتحاری استفاده می‌کند.

براساس این گزارش، پهپادهای جمهوری اسلامی به‌مرور  در پرواز و طی‌کردن مسیرهای پروازی ازپیش برنامه‌ریزی‌شده یا حتی جمع‌آوری هم‌زمان اطلاعات پیشرفت کرده‌اند و «هدف قرار دادن یک کشتی در حال حرکت» (درحمله مرگبار به نفتکش مرسر استریت که به ایران نسبت داده شده است)، به‌وضوح نشانگر این موضوع است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته این روزنامه، یکی از دلایلی که گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران -ازجمله حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها در یمن- از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به هدف‌های خود استفاده می‌کنند، این است که پس از ارسال پهپادها، ردیابی مبداء آن‌ها و شناسایی افراد پشت این حملات، کار دشواری است. 

براساس این گزارش، حمله به اقامتگاه کاظمی نیز احتمالا هشداری ازسوی گروه‌های طرفدار ایران در عراق است، مبنی‌بر مصون نبودن نخست‌وزیر. 

نیروهای مسلح عراق صبح روز یکشنبه از آغاز تحقیقات برای کشف محل ارسال پهپاد بمب‌گذاری‌شده به‌سوی اقامتگاه کاظمی خبر داده‌اند. تصاویر منتشرشده از حمله نیز خسارت‌های واردشده به خانه را نشان می‌دهند، اما هنوز درمورد قطعات احتمالی بازمانده از پهپاد مورد استفاده که می‌تواند سازندگان آن یا عوامل پشت حمله را آشکار کند، گزارشی ارائه نشده است.

به نوشته اورشلیم‌پست، شاید پهپاد مورد استفاده برای حمله به نخست‌وزیر عراق کوچک‌تر از برخی پهپادهای انتحاری مورد استفاده پیشین باشد که بزرگ‌تر از جثه یک انسان متوسط بودند و پیدا کردن بازمانده‌های آن برای شناسایی عوامل پشت حمله اهمیت زیادی دارد، اما درهرصورت، ممکن است سرویس‌های امنیتی عراق از اعلام نقش‌داشتن ایران یا هر یک از گروه‌های نیابتی آن در این حمله خودداری کنند.

نویسنده گزارش علت چنین امری را امتیازگیری گروه‌های مورد حمایت ایران در موارد پیشین، پس از واکنش نخست‌وزیر عراق علیه حمله‌های غیرقانونی آن‌ها عنوان کرده است.

حمله پهپادی به اقامتگاه کاظمی درحالی انجام شده است که در روزهای اخیر، طرفداران گروه‌های مورد حمایت ایران، ازجمله حزب فتح در مجلس عراق و شبه‌نظامیان حشد شعبی، تظاهرات‌هایی را در اعتراض به نتایج انتخابات مجلس برپا کرده‌اند که به درگیری معترضان و نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان منجر شده است.

اورشلیم‌پست هدف از راه‌اندازی این اعتراض‌های خیابانی را افزایش تنش و فشار بر نخست‌وزیر عراق دانسته است.

گزارش‌های اخیر به‌ویژه در رسانه‌های مختلف آمریکایی و اسرائیلی تهدید پهپادی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن را به‌عنوان یک موضوع بسیار مهم و جدی در منطقه  مطرح کرده‌اند.

اسرائیل نیز در ماه‌های گذشته ایران را به ایجاد مرکزی برای آموزش ساخت و به‌کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین متهم کرده است. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در شهریور ماه گفت که جمهوری اسلامی ایران در «پایگاه هوایی کاشان»  شبه‌نظامیانی از عراق، یمن، لبنان و سوریه را در زمینه به‌کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته آموزش می‌دهد.