سفر قاآنی به بغداد و دیدار با مصطفی الکاظمی

نتایج انتخابات اخیر عراق، بازتاب‌دهنده خشم مردم نسبت به گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران است

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق و شکست نیروهای نزدیک به ایران، این کشور با اعتراضات نیروهای شکست خورده مواجه شد - تسنیم

کمتر از ۲۴ ساعت پس از تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به بغداد سفر کرد.

 منابع آگاه عراقی می‌گویند که در اوایل عصر روز ۷ نوامبر، قاآنی برای مهار ناآرامی‌های نیروهای وابسته به ایران به عراق سفر کرده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق و شکست نیروهای نزدیک به ایران، این کشور با اعتراضات نیروهای شکست خورده مواجه شد و برای بازشماری آرا تظاهراتی سازماندهی شد.

از این رو بسیاری معتقدند که ناآرامی‌های اخیر با حمایت ایران صورت گرفته است. با این حال، تاکنون هیچ مدرکی دال بر تقلب گسترده در انتخابات توسط مقامات انتخاباتی عراق پیدا نشده است. اما تا زمانی که دادگاه عالی فدرال عراق تأیید نکند، نتایج نهایی نخواهد شد. در انتخابات اخیر گروه وابسته به مقتدی صدر، روحانی شیعه پیروز شد اما سایر گروه‌های شیعه نزدیک به ایران شکست خوردند. مقتدی صدر پیش از انتخابات در سخنانی از دخالت ایران در امور داخلی عراق انتقاد کرده بود.

تظاهرات خارج از منطقه سبز بغداد که حامیان چندین گروه از کرسی‌های پارلمان را از دست داده بودند، در ۵ نوامبر به خشونت کشیده شد. گفته می‌شود دو تن از اعضای گروه شیعه عصائب اهل الحق در این خشونت‌ها جان باختند.

در پی این ماجرا، ارتش عراق اعلام کرد بامداد روز یکشنبه، ۱۶ آبان‌ماه، پهپادی مملو از مواد منفجره اقامتگاه نخست‌وزیر این کشور را در بغداد هدف قرار داده، اما کاظمی از این ترور جان سالم به در برده و صدمه‌ای ندیده است. وزارت کشور عراق اعلام کرد که تلاش برای ترور نخست‌‌وزیر این کشور با استفاده از سه پهپاد صورت گرفته است.

در این حمله پهپادی به اقامتگاه نخست‌وزیر در منطقه سبز بغداد، بنا بر اعلام منابع امنیتی عراق، شش نفر از محافظان شخصی کاظمی زخمی شده‌اند. اغلب ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی عراق در منطقه سبز بغداد قرار دارند که با تمهیدات شدید امنیتی از آن‌ها محافظت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این اتفاق، رئیس‌جمهوری عراق ترور ناکام مصطفی الکاظمی را محکوم کرد. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در توییتی عنوان کرد: «این کار یک تجاوز خطرناک و جنایت فجیع بود. کشاندن عراق به سمت آشوب و کودتا علیه نظام قانون اساسی را نمی‌پذیریم.»

این حمله پس از آن صورت گرفت که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات عمومی ماه گذشته، در پایتخت عراق به خشونت کشیده شد. مصطفی کاظمی روز شنبه در پی درگیری بین نیروهای امنیتی و حامیان احزاب معترض به نتایج انتخابات ماه گذشته، دستور تشکیل کمیته تحقیق و تفحص صادر کرد.

گروه‌هایی که اعتراض به نتیجه انتخابات دهم اکتبر را در عراق رهبری می‌کنند، گروه‌های شبه‌نظامی مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند که در پی انتخابات، بخش زیادی از قدرت خود را در مجلس عراق از دست داده‌اند. آن‌ها نتایج انتخابات را قبول ندارند و معتقدند در روند رأی‌گیری و شمارش آرا تقلب شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران مستقل تحولات در عراق معتقدند که نتایج انتخابات اخیر آن کشور، بازتاب‌دهنده خشم مردم نسبت به گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران بوده است که به دست داشتن در کشتار نزدیک به ۶۰۰ معترض عراقی در تظاهرات ضددولتی دسال ۲۰۱۹ متهم شده‌اند.