رای توییتر به فروش ۱۰ درصد سهام ایلان ماسک در تسلا

«وقت آن است که بر درآمد میلیاردرها مالیات وضع شود»

ایلان ماسک قبلا قول داده بود که پول فروش سهام را به سازمان ملل می‌دهد - Saul MARTINEZ / AFP

نظرسنجی ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت‌های تسلا و اسپیس‌اکس، در توییتر، روز یکشنبه، ۶ نوامبر ( ۱۵ آبان) پایان یافت و رای‌دهندگان برای مجبور کردن این میلیاردر به پرداخت مالیات، یک‌صدا از او خواستند بخشی از سهام خود در شرکت تسلا را بفروشد.

این نظرسنجی یکشنبه بعدازظهر پایان یافت و اندکی کمتر از ۵۸ درصد رای‌دهندگان با اینکه آقای ماسک باید ۱۰ درصد سهامش را بفروشد، موافقت کردند.

آقای ماسک اعلام کرده بود از جایی دستمزد ماهانه نمی‌گیرد و به همین دلیل مالیات بر درآمد نمی‌پردازد و بدین ترتیب آماج انتقاد‌هایی قرار گرفته بود. پیشروها می‌گویند این گریزگاه قانونی نشان‌دهنده نیاز به وضع مالیات بر ثروت در ایالات متحده است.

او این نظرسنجی را بعدازظهر روز شنبه، ۵ نوامبر( ۱۴ آبان)، در توییتر منتشر کرد و قول داد: «به نتایج این نظرسنجی هرچه باشد، گردن خواهم نهاد.»

او افزود: «من دستمزد ماهانه یا پاداش نقدی از جایی نمی‌گیرم. فقط سهامدارم و تنها راه پرداختن مالیات برای شخص من، فروش سهام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل‌های شرکت‌های بزرگ اغلب به علت استفاده از چنین گریزگاه‌های قانونی برای حفظ سرمایه خود و نپرداختن مالیات در ایالات متحده هدف انتقاد قرار می‌گیرند. شرکت‌هایی همچون آمازون نیز به علت نپرداختن مالیات بر درآمد فدرال با چنین انتقادهایی روبه‌رو بوده‌اند؛ کاری که آمازون پس از سال‌ها اولین بار در سال ۲۰۱۹ انجام داد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این شرکت همچنین پرداخت بیش از ۹۰۰ میلیون دلار مالیات بر درآمد را به تاخیر انداخته است.

با آنکه روند نتایج این نظرسنجی به سوی آن است که آقای ماسک مالیات بپردازد، ماهیت اختیاری آن برای هواداران از بین بردن گریزگاه‌های مالیاتی مثل سن ران وایدن، رئیس کارگروه مالی مجلس سنای آمریکا، خوشایند نیست.

او توییت کرد: «اینکه ثروتمندترین‌ مرد جهان اصلا مالیات می‌دهد یا نه، نباید به نتایج نظرسنجی توییتری متکی باشد. وقت آن است که بر درآمد میلیاردرها مالیات وضع شود.»

ماسک قبلا قول داده بود که پول فروش سهام را به سازمان ملل می‌دهد؛ به شرطی که این سازمان با آن گرسنگی در جهان را ریشه‌کن کند یا به‌شدت کاهش دهد. او در پاسخ به درخواست دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذا سازمان ملل، چنین قولی داده بود.

او سپس گوشزد کرد درصورتی چنین کاری را خواهد کرد که سازمان ملل ابتدا «فرایند شفاف حسابداری منابع» را بپذیرد تا «عموم مردم دقیقا در جریان چگونگی خرج شدن این پول قرار گیرند».

موسس تسلا افزود: «لطفا هزینه‌های فعلی و پیشنهادی خود را با جزئیات منتشر کنید تا مردم بتوانند دقیقا ببینند که این پول کجا می‌رود. روشنی خورشید (اشاره به شفافیت مالی) شگفت‌انگیز است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد