«اگر راه‌حل گرسنگی پول است، حاضرم تسلا را بفروشم»

مجادله توییتری ایلان ماسک با رئیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در باره ریشه کنی فقر در جهان

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، نزدیک به ۲۸۹میلیارد دلار دارایی خالص دارد-CHRISTOPHE GATEAU / DPA / AFP

ایلان ماسک آخر هفته‌ گذشته طبق معمول توییتی جنجال‌برانگیز به اشتراک گذاشت که ارتباطی به ارواح و شیاطین هالوین، فناوری‌های موردعلاقه‌اش ازجمله فضا، ماری‌جوانا یا اتومبیل نداشت. 

توییت ایلان ماسکِ میلیاردر در واکنش به اظهارات دیوید بیسلی، مدیر سازمان خواربار و کشاورزی جهانی وابسته به سازمان ملل بود که هفته گذشته به شبکه سی ان ان گفت مساله گرسنگی در جهان می‌تواند تنها با «یک‌بار» کمک مالی برخی از ثروتمندترین افراد جهان (مثل آقای ماسک) حل شود. ایلان ماسک در این توییت نوشت: «اگر سازمان خواربار جهانی در پاسخ به این توییت توضیح دهد دقیقاً چگونه ۶ میلیارد دلار می‌تواند مساله گرسنگی در جهان را حل کند، من به‌فوریت سهام تسلا را خواهم فروخت.»

رئیس تسلا و اسپیس اکس به دنبال این توییت صبح روز یکشنبه نوشت: «اما هزینه‌ها باید با حساب‌رسی علنی انجام شود تا مردم ببینند دقیقا این وجوه چگونه خرج شده است.»

دارایی‌های این شخصیت غیرعادی اهل آفریقای جنوبی در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

آقای بیسلی که در برنامه «کانکت دِ ورلد» شبکه سی ان ان سخن می‌گفت ادعا کرد که حتی دو درصد ثروت کنونی آقای ماسک که بالغ‌ بر۶ میلیارد دلار می‌شود «به ۴۲ میلیون نفری که اگر به آنها کمک نکنیم، بی تردید خواهند مرد، کمک خواهد کرد. این کار پیچیده‌ای نیست.»

آقای بیسلی در ادامه توییت آخر هفته غول فناوری، پاسخی توأم با دیپلماسی و قاطع ارائه کرد. 

او نوشت: «به شما اطمینان می‌دهم دستگاه‌های برای شفاف‌سازی و علنی بودن حساب‌های‌مان در اختیار داریم. تیم شما می‌تواند کار ما را بررسی کرده و برای اطمینان کامل از این بابت با ما همکاری کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با تگ کردن مستقیم آقای ماسک نوشت: «بیایید مذاکره کنیم: این به پیچیدگی "فالکوُن هِوی" (سفینه فضایی ساخت اسپیس اکس) نیست، اما مساله مهم‌تر از آن است که  درباره‌اش صحبت نشود. می‌توانم با پرواز بعدی به دیدن شما بیایم. اگر حرف‌هایم را دوست نداشتید، بیرونم کنید.» 

آقای بیسلی در توییت‌اش گفت: «۶ میلیارد دلار مساله گرسنگی را در جهان حل نخواهد کرد اما از بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی و مهاجرت‌جمعی جلوگیری خواهد کرد و جان ۴۲ میلیون نفر را که در مرز گرسنگی قرار دارند نجات خواهد داد. یک بحران بی‌سابقه و طوفانی بزرگ ناشی از کووید/ جنگ/ بحران اقلیمی.» 

آقای ماسک طبق روال توییتری‌اش اجازه نداد مقام سازمان خواربار جهانی آخرین حرف را بزند. او در پاسخ نوشت: «لطفا جزئیات هزینه‌های کنونی و پیشنهاد‌های‌تان را منتشر کنید تا مردم بدانند این پول دقیقاا کجا خواهد رفت.»

او با طعنه افزود: «آفتاب چیزی عالی است.»

درحالی‌که رئیس تسلا برای کشیدن سیگار ماری‌جوانا در حین مصاحبه زنده  پرتاب موشک به فضا و گذاشتن نامی غیرقابل تلفظ بر کوچک‌ترین فرزندش معروف است؛ اما دخالت او در مباحث مربوط به  غذا دنباله‌روی از موضع برادرش است.

کیمبال ماسک، که یک سال از برادرش ایلان کوچک‌تر و کمتر معروف است، ساکن ایالت کلرادو و متعهد به رژیم غذایی پایدار است. این‌ دو برادر نخستین واحد بازرگانی خود را در سال ۱۹۹۹ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروختند. اکنون کیمبال ماسک نه تنها عضو هیئت‌مدیره کلیه شرکت‌های ایلان است بلکه در جایگاه یک متولی اختیار دارد در صورت ناتوانی برادرش به‌جای او تصمیم‌.بگیرد.

کیمبال ساکن شهر «بولدر» در کلرادو و یکی از بنیان‌گذاران و رئیس گروه رستوران‌های «کیچِن»، «بیگ گرین» و «اِسکوئِر روتس» است.

در متن زندگینامه او در تارنمای «بیگ گرین» آمده که «آرمان شخصی او؛ آمریکایی است که همه به غذای واقعی دسترسی داشته باشند.»

این تارنما در ادامه می‌گوید که در این گروه رستوران‌ها «در هر رده قیمت، غذای واقعی سرو می‌شود و یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. رستوران‌های (این گروه) از منابع پایدار غذایی که کشاورزان آمریکایی تولید می‌کنند استفاده می‌کند، و سالیانه میلیون‌ها دلار به اقتصاد محلی کمک می‌کنند.

«سازمان غیرانتفاعی آقای ماسک، بیگ گرین، در صدها آموزشگاه در سراسر آمریکا، کلاس‌های دائمی درس باغبانی در فضای باز و با حضور روزانه ۲۵۰ هزار دانش‌آموز برگزار می‌کند.»

«شرکت کشاورزی شهری، اسکوئر روتز، مواد غذایی واقعی و محلی را با کمک به کشاورزان پیشرو برای تولید غذا در فضای بسته، قابل انطباق و مستقل، و بدون استفاده از خاک در دسترس مردم شهرهای بزرگ می‌گذارد.»

کیمبال ماسک به چالش توییتری برادرش در مقابل سازمان خواربار جهانی واکنش نشان نداده است.

درحالی‌که به نظر می‌رسد برخورد لفظی (میان ماسک و بیسلی) بالا خواهد گرفت، یک سخنگوی سازمان خواربار جهانی نشریه ایندیپندنت را به پاسخ‌های توییتری آقای بیسلی ارجاع داد.

بیشتر از جهان