چرا تهران و باکو فتیله را پایین کشیدند؟

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های گذشته دچار تشنج زیادی بوده است

به گزارش پایگاه خبر فرارو، پس از هفته‌ها تنش میان ایران و جمهوری آذربایجان، چند روزی است که خبرهای جدیدی در باره روابط دو کشور شنیده می‌شود. دقیقا روشن نیست چه تحول تازه‌ای رخ داده است که حالا دیپلمات‌های دو کشور پیام‌های مثبتی رد و بدل می‌کنند. 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: «علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران هستیم و همکاری‌های زیادی پیش روی دو کشور است. مطمئنم که روابط خوب گذشته را می‌توانیم بر اساس حسن همجواری توسعه دهیم.»

جیحون بایراموف افزود: «اختلاف‌نظر بین همه‌ کشور‌ها محتمل است و حتی ممکن است بین کشور‌های همسایه هم باشد، اما مناسبت‌های نزدیک و همسایگی ما با ایران نشان داده است که با گفت‌وگو می‌توان برخی از این اختلاف‌نظر‌ها را رفع کرد.»

او روز پنجشنبه هم از ارسال پیام‌های مثبت از سوی ایران خبر داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت: «من و همکارم آقای جیحون بایراموف به نمایندگی از دو کشور برای توسعه همه‌جانبه مناسبات و عبور از سوءتفاهم‌ها به تماس و رایزنی‌های مثبت خود ادامه می‌دهیم.»

او افزود: «توافق کرده‌ایم همکاری‌های دو طرف را برای مدیریت بهتر فضای عمومی و رسانه‌ای افزایش دهیم و کمیته مشترکی تشکیل شود.»

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های گذشته دچار تشنج زیادی بوده است.

جمهوری آذربایجان دو راننده کامیون ایرانی را بازداشت کرد و گفت که رانندگان (ایرانی) سال‌هاست برای رفتن به ارمنستان، غیرقانونی از خاک جمهوری آذربایجان عبور می‌کرده‌اند و از این پس از باید مالیات بدهند.

سپس جمهوری آذربایجان مانور نظامی گسترده‌ای با حضور پاکستان و ترکیه برگزار کرد.

تهران هم باکو را متهم کرد که با همکاری نظامی با اسرائیل، پای آن کشور را به به نزدیکی مرزهای شمالی ایران باز کرده است. جمهوری اسلامی ایران هم مانور نظامی کم‌سابقه‌ای در نزدیکی مرزهای خود با جمهوری آذربایجان برپا کرد.

جنگ لفظی میان مقام‌های دو کشور در بحبوحه چند مانور نظامی مشترک دیگر جمهوری آذربایجان با ترکیه ادامه یافت.

جمهوری آذربایجان مدتی بعد دو راننده ایرانی را آزاد کرد، هرچند محدودیت‌هایی برای فعالیت فرهنگی ایران اعمال کرد. از جمله اقدامات و محدودیت‌های مذکور، مسدود کردن چند سایت مذهبی و نیز بستن حسینیه ایران در آن کشور بود که البته دلیل آن جلوگیری از شیوع کرونا اعلام شد.

با این همه، پس از آزادی رانندگان ایرانی، امیرعبداللهیان در تماسی تلفنی با بایراموف، اقدام آذربایجان برای آزادی دو راننده ایرانی بازداشتی در جمهوری آذربایجان را ستود و آن را «اقدامی سازنده» خواند.

به نوشته فرارو، با توجه به اظهارات اخیر مقامات ایران و آذربایجان، به نظر می‌رسد که تنش‌های اخیر بین تهران و باکو دارد فروکش می‌کند، اما اختلافات قدیمی احتمالا همچنان پابرجا است.