اردوغان با اشاره به تنش میان تهران و باکو: امیدوارم ایران «با عقل سلیم» رفتار کند

رئیس جمهوری ترکیه گفت که الهام علی‌اف به رویکرد قاطعانه خود مقابل ایران ادامه خواهد داد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در راه بازگشت از سفر یک‌روزه خود از جمهوری آذربایجان به کشورش، در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در هواپیمای ریاست جمهوری، با اشاره به تنش اخیر میان تهران و باکو ابراز امیدواری کرد که ایران «با عقل سلیم» رفتار کند و مشکلی بین این دو همسایه به وجود نیاید.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، یکی از خبرنگاران این پرسش را مطرح کرد که «ایران اخیرا به بهانه این که "اسرائیل را وارد منطقه کرده‌اید" جمهوری آذربایجان را تهدید می‌کند، و از سوی دیگر، با بررسی زمینه‌های همکاری جدید با ارمنستان، برای توقف اقدام‌های شما و جناب علی‌اف تلاش می‌کند. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران که ایران در مخالفت با حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان، باکو را تهدید کرده است، گفت که با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، در این مورد گفت‌وگو کرده و آقای علی‌اف تاکید کرده است که به رویکرد قاطعانه خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان این که «ما هیچ امتیازی به اسرائیل نداده‌ایم و می‌توانیم وارد مسیر تبادل هرگونه کالا با اسرائیل شویم» تاکید کرد که «هیچ کشوری نباید روی سازوکار‌های تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تاثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد. امیدواریم ایران با عقل سلیم در این باره رفتار کند و مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود.»

تنش میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، ابتدا بر سر دستگیری دو راننده کامیون ایرانی و اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان شروع شد، اما خیلی زود دامنه وسیع‌تری پیدا کرد، و از جمله به برگزاری رزمایش‌های نظامی بی‌سابقه هر دو کشور در نزدیکی مرز مشترکشان انجامید.

روز شنبه، اول آبان، وزیران امور خارجه دو کشور در گفت‌وگویی تلفنی بر «حل‌وفصل مشکلات و سوء‌تفاهم‌های بین آن‌ها از راه همکاری و گفت‌وگو در فضایی آرام و صمیمانه» تاکید کرده بودند.

با این همه، انتشار خبر مسدود کردن چند سایت طرفدار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، و راه‌اندازی صفحه توییتری رهبر جمهوری اسلامی ایران به زبان ترکی آذربایجانی و الفبای لاتین آن کشور، نشان چندانی از این فضای آرام و صمیمانه ندارد.