برهنه‌نمایی مجازی چیست و آیا غیرقانونی است؟

برهنه‌نمایی سایبری از سال ۲۰۱۰ در اسکاتلند غیرقانونی بوده است

در سال ۲۰۱۹، پلیس حمل‌ونقل بریتانیا ۶۶ گزارش درباره ارسال عکس‌های ناخواسته از طریق سرویس اشتراک فایل ایردراپ را ثبت کرد - Pexels

اپلیکیشن دوستیابی بامبل (Bumble) به تازگی کارزاری را برای اعلام جرم علیه برهنه‌نمایی مجازی در انگلستان و ولز به راه انداخته و داده‌هایی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد از هر چهار زن، یک نفر معتقد است این پدیده در جریان همه‌گیری بیشتر شیوع پیدا کرده است.

تحقیقات این اپلیکیشن همچنین نشان می‌دهد که در سال گذشته، تقریبا نیمی از زنان (۴۸ درصد) در رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بدون اینکه خواسته باشند، تصاویر جنسی دریافت کرده‌اند.

بامبل با پیوستن به سازمان زنان ملل متحد (UN Women)، قصد دارد با حضور با سیاست‌گذاران کلیدی و کارشناسان برجسته جلساتی را برای رایزنی‌‌های پارلمانی فراحزبی برگزار کند تا به سمت وضع قانون و راه‌حل‌های پیشگیرانه به منظور پایان دادن به برهنه‌نمایی مجازی حرکت کنند.

در اینجا آنچه باید درباره برهنه‌نمایی مجازی بدانید، آمده است.

برهنه‌نمایی مجازی چیست؟

برهنه‌نمایی مجازی (cyberflashing) عبارت است از ارسال تصاویر مستهجن و ناخواسته؛ به عنوان مثال از طریق ایردراپ.

فرهنگ لغت کمبریج آن را این‌گونه توصیف می‌کند: «عمل کاربر اینترنت در ارسال تصویری از بدن برهنه خود، به ویژه اندام جنسی به شخصی که او را نمی‌شناسد و از او ارسال آن تصویر را درخواست نکرده است.»

آیا برهنه‌نمایی مجازی غیرقانونی است؟

برهنه‌نمایی مجازی از سال ۲۰۱۰ در اسکاتلند غیرقانونی بوده است؛ با این حال، در انگلستان و ولز، هیچ قانون خاصی در مخالفت با آن وجود ندارد.

با آشکارتر شدن شیوع برهنه‌نمایی مجازی در سال‌های اخیر، درخواست‌ها از دولت برای وضع مجازات علیه آن افزایش یافته است.

در ماه ژوییه، گزارشی که کمیسیون قانون منتشر کرد، اعلام کرد در حالی که «قانون جرائم جنسی» قرار گرفتن [ناخواسته] در معرض اندام تناسلی را جرم‌ اعلام می‌کند، مشخص نیست که آیا این قانون تصاویر یا فیلم‌های ضبط‌ شده را شامل می‌شود یا نه. از این رو، قوانین جدیدی باید وضع شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش بر آسیب‌های ناشی از برهنه‌نمایی مجازی تاکید شده و آمده است: «این اغلب همچون تجربه نوعی آزار جنسی شامل دخالت جنسی اجباری مردان در زندگی روزمره زنان است.»

در زمان انتشار این گزارش، کارولاین داینج، وزیر دیجیتال و فرهنگ، گفت که دولت توصیه‌های کمیسیون را بررسی خواهد کرد.

«ما برای محافظت از مردم بریتانیا، مسئولیت‌های قانونی جدیدی را بر عهده شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌گذاریم. اما همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که قادریم که افرادی را که از این سایت‌ها برای تهدید، سوء‌استفاده و نفرت‌پراکنی استفاده می‌کنند، پاسخگو نگه‌داریم.»

برهنه‌نمایی مجازی چقدر رایج است؟

در سال ۲۰۱۹، پلیس حمل‌ونقل بریتانیا ۶۶ گزارش درباره ارسال عکس‌های ناخواسته از طریق سرویس اشتراک فایل ایردراپ را ثبت کرد.

با این حال، بررسی‌های دیگر، مانند آنچه بامبل انجام داده است، نشان می‌دهد که این مشکل بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند.

کلر بارنت، مدیر اجرایی ملل متحد زنان بریتانیا، گفت: «برهنه‌نمایی مجازی موضوعی فراگیر است که مانند سایر اشکال آزار جنسی، بیشتر از زنان و دختران قربانی می‌گیرد.»

«همچنان که [زندگی اجتماعی] را در دوره پساهمه‌گیری می‌سازیم، فرصتی بی‌نظیر داریم تا نحوه استفاده و تعامل خود در فضاهای عمومی، چه آنلاین و چه آفلاین را بازنگری کنیم. فضاهای دیجیتال بخش بزرگ‌تری از زندگی روزمره ما خواهند شد. بنابراین به خاطر نسل‌های آینده بسیار مهم است که همین الان با راه‌حل‌های پیشگیرانه و آموزش-محور برای خشونت آنلاین پاسخی درست پیدا کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی