محمدرضا هاشمیان: وزارت بهداشت مجوز تجویز مولنوپیراویر را صادر نکرد

قرض ضدویروس مولنوپیراویر در آمریکا و بریتانیا برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تجویز می‌شود

مولنوپیراویر محصول شرکت دارویی مِرک آمریکا است که پیش‌تر برای درمان آنفلوانزا توصیه شده بودــتسنیم

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، گفت از دی‌ماه ۱۳۹۹ برخی پزشکان ایران داروی خوراکی «مولنوپیراویر» را برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز کردند و نتایج مناسبی از این دارو گرفتند اما مسئولان وقت وزارت بهداشت با درخواست صدور مجوز برای تولید و تجویز این دارو مخالفت کردند.

داروی خوراکی مولنوپیراویر محصول شرکت دارویی مِرک آمریکا است که پیش‌تر برای درمان آنفلوانزا توصیه شده بود اما تحقیق‌های جدید نشان داده است که این دارو در درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز تاثیر دارد. علاوه بر آمریکا و استرالیا، سازمان نظارت بر داروی بریتانیا نیز به‌تازگی مجوز استفاده از این قرص خوراکی را برای درمان بیماران مبتلا به کرونا صادر کرده است.

محمدرضا هاشمیان با بیان اینکه او و همکارانش در دی‌ماه ۱۳۹۹ یک پیشنهاد مکتوب تهیه کردند که در آن درخواست شده بود مولنوپیراویر در کشور عرضه عمومی شود، گفت این درخواست با مخالفت مسئولان وقت وزارت بهداشت روبه‌رو شد و شرکت‌های ایرانی که قصد تولید این دارو را داشتند نیز عقب کشیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته هاشمیان، در ماه‌های اخیر وقتی آزمایش‌های انجام‌شده در استرالیا نشان داد که مولنوپیراویر تاثیر مناسبی در درمان بیماران مبتلا به کرونا دارد، استرالیا این دارو را وارد پروتکل درمانی‌اش کرد و سپس، نتایج مطالعات گوناگون در آمریکا و بریتانیا نشان داد که حتی می‌توان از این دارو برای «پیشگیری از ابتلا به کرونا» استفاده کرد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در توضیح بیشتر این موضوع، به خبرگزاری رکنا گفت: «در دی‌ماه ۱۳۹۹، یعنی پیش از اینکه مجوز استفاده از مولنوپیراویر در استرالیا صادر شود، من و همکارانم از این دارو در دو بیمارستان مسیح دانشوری و شهید لبافی‌نژاد استفاده کردیم و یک پروپوزال علمی برای آن تهیه کردیم و با وجود اینکه بیمارستان مسیح دانشوری مجوز اخلاقی این دارو را صادر کرد، اما مسئولان وقت وزارت بهداشت هیچ‌گاه اجازه شروع کار تحقیقاتی در سطح گسترده درباره مولنوپیراویر را ندادند.»

هاشمیان در ادامه تاکید کرد: «قطعا افراد بسیاری در ایران به‌دلیل در دسترس نبودن مولنوپیراویر به‌خصوص در پیک پنجم کرونا، جان خود را از دست دادند و مسئولان قبلی وزارت بهداشت باید پاسخگوی جان‌های از دست رفته باشند. مدارک پروپوزالی که ما درباره مولنوپیراویر تهیه کردیم و آزمایش‌هایی که انجام دادیم، موجود است.»

او مقام‌های سابق وزارت بهداشت را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد و گفت: «تصمیمات آن‌ها درباره جلوگیری از تولید و عرضه داروهای مختلف موثر در درمان کرونا از جمله مولنوپیراویر، منجر به مرگ بسیاری از هموطنان شد.»

محمدرضا هاشمیان در عین‌ حال تاکید کرد که مولنوپیراویر هیچ‌گاه نمی‌تواند جای واکسن کرونا را بگیرد، چون در سیاست‌های بهداشتی بیشتر کشورهای جهان، پیشگیری از ابتلای عمومی به کرونا مقدم بر درمان بیماران است.

این متخصص بیهوشی بیمارستان مسیح دانشوری در تیرماه ۱۴۰۰ نیز، هم‌زمان با اوج‌گیری موج پنجم شیوع کرونا و سفر مردم به ارمنستان برای تزریق واکسن، در پیامی ویدیویی خطاب به سعید نمکی، وزیر وقت بهداشت، گفته بود که به‌دلیل «خفت دادن» به مردم ایران باید محاکمه شود.