دستمزدها تنها کفاف ١٠ روز را می‌دهند

در شرایطی که حقوق‌بگیران توان تأمین حداقل نیاز غذایی خود را ندارند، برخی از حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای خوراکی‌ها و حتی دارو سخن می‌گویند

نرخ سبد معیشت خانوار در مهرماه به یازدهم میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسیده است - عکس از اقتصاد آنلاین

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، دستمزدها ۳۵.۳۶ درصد هزینه سبد معیشت خانوار را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر هر فرد حقوق‌بگیر تنها می‌تواند در یک‌سوم ماه هزینه‌هایش را پرداخت کند. این در حالی است که سبد معیشت خانوار در مهرماه به یازدهم میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسیده است.

بنا به گزارش منتشر شده، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای ایرانی ٤٥,٤ درصد است که از قضا بیشترین میزان تورم را استان محروم ایلام تحمل می‌کند. طی این مدت نرخ تورم در ایلام ۵۳.۳ درصد است و استان قم نیز با ۴۰.۹ درصد کمترین میزان تورم را تجربه کرده است.

به گزارش ایلنا، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این باره گفت نرخ سبد معیشت خانوار در مهرماه به یازدهم میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسیده است؛ این محاسبات نشان می‌دهد که هزینه خوراکی‌ها به‌تنهایی به مرز حداقل دستمزد ۴ میلیون تومانی رسیده است؛ در واقع حداقل مزد و مستمری فقط برای تأمین هزینه‌های خوراکی یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره کفاف می‌دهد آن‌هم به شرطی که تنها یک وعده غذای گرم روزانه مصرف کنند و دو وعده (صبحانه و شام) را به غذای سرد و اصطلاحاً سردستی اکتفا نمایند.

او با اشاره به اینکه قیمت اقلام خوراکی از بهمن ۹۹ تا پایان مهرماه، ۶۶.۳۲ درصد افزایش نرخ داشته است و جامعه کارگری «تاب‌آوری» یک شوک‌درمانی دیگر را ندارد، افزود سطح پوشش دستمزد در مهرماه ۱۴۰۰ به کمترین میزان از زمان محاسبات مستقل سبد معیشت یعنی از سه سال پیش رسیده است؛ در واقع کارگران و بازنشستگانِ حداقل‌بگیر، حدود ۲۰ روز از هر ماه را خرجی ندارند و دقیقاً در چنین شرایطی است که برخی نمایندگان مجلس از تورم‌زا بودن افزایش مزد و حقوق می‌گویند و ادعا می‌کنند سال آینده نباید دستمزد خیلی افزایش یابد و برخی دیگر از نمایندگان و فرادستان نیز مدام از لزوم حذف کامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای خوراکی‌ها و حتی دارو می‌گویند؛ همه نرخ‌ها باید آزادسازی کامل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای اخیر صحبت‌هایی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ توانی مطرح شده است. دولت جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های بین المللی، زیر فشار شدید اقتصادی قرار دارد و با کسری بودجه شدیدی مواجه است. از این رو طی این مدت با انتشار اوراق قرضه و افزایش پایه پولی کشور، سعی کرده تعهدات خود را پرداخت کند. موضوعی که عوارض تورمی زیادی به دنبال داشته است.

پیش‌تر، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، شرایط برای تهاتر صادرات نفت با تمام کالاهای مورد نیاز کشور فراهم می‌شود.

از میان دولتمردان جمهوری اسلامی، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسی از جمله هواداران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.

هواداران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مدعی هستند که اختلاف قیمت این ارز با قیمت بازار باعث ایجاد رانت و فساد اقتصادی شده است. از این رو پیشنهاد حذف را افزایش قیمت پلکانی این قیمت را مطرح می کنند.

این در حالی است که هم اکنون تنها نهاده‌های دامی در کنار، آرد و گندم، دارو و تجهیزات پزشکی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.

بیشتر از اقتصاد