راست‌گرایان افراطی از دولت ائتلافی ایتالیا کنار گذاشته شدند

متئو سالوینی: قدرت‌های اروپایی پشت ائتلاف جدید بودند

HANDOUT / QUIRINALE PRESS OFFICE / AFP

دولت جدید ایتالیا روز پنج‌شنبه سوگند یاد کرد. این پیروزی بعد از پیوستن «حزب دموکراتیک» طرفدار اتحادیه اروپای این کشور به جنبش ضد حکومتی موسوم به «جنبش پنج ستاره»، در اتحادی غیرمنتظره صورت پذیرفت و راست‌گرایان افراطی را از قدرت کنار زد.

جوزپی کانته، نخست‌وزیر مستقل، تیم جدید خود متشکل از ۷ زن و ۱۴ مرد را در مراسم ادای سوگند در قصر ریاست‌جمهوری همراهی کرد. اولین ائتلاف آقای کانته که ۱۴ ماه به طول انجامید با خروج شریک ائتلاف یعنی حزب دست راستی لیگ به رهبری متئو سالوینی با شکست مواجه شد. سالوینی با خروج از ائتلاف به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگامی بود که باور داشت قطعا پیروز آن خواهد بود.

با این وجود، آقای سالوینی از پیش‌بینی ائتلاف میان جنبش پنج ستاره و حزب دموکراتیک باز ماند و آنها با کنار گذاشتن اختلافات میان خود با یکدیگر متحد شدند.

به نظر می‌رسد پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر سابق از حزب دموکراتیک نیز کمیسر بعدی ایتالیا در اتحادیه اروپا باشد و قرار است این حزب وزارت‌خانه‌های اقتصاد و امور اروپایی این اتحادیه را به دست گیرد، انتصاباتی که بی‌شک به بهبود روابط با بروکسل کمک خواهد کرد و بازارهای مالی و تجاری نیز از آن استقبال خواهند کرد.

واضح‌ترین تغییر روش این دولت نسبت به دولت قبلی این است که وزارت کشور، که پیش از این در دست آقای سالوینی بود، به متخصص امور مهاجرت، لوسیانا لامورگیسی سپرده شد. برخلاف سالوینی، که به زعم منتقدان بیشتر اوقات خود را به جای وزارتخانه در توییتر سپری می‌کرد، خانم لامورگیسی هیچ حضوری در شبکه‌های اجتماعی ندارد و رویکردی کم‌سروصداتر در مقایسه با اسلاف خویش برای همکاری با بروکسل در جهت تهیه قوانین مهاجرتی جدید اتخاذ خواهد کرد.

قبلا گزارش شده بود که آقای سالوینی از آغاز سال میلادی تا اواسط ماه مه تنها ۱۷ بار به وزارت‌خانه خویش سر زده بود، رقمی که هیچ‌وقت علنا مورد اعتراض وی واقع نشد.

پیش از آنکه دولت بتواند کار خود را به صورت کامل شروع کند، نیاز به جذب رای اعتماد از هر دو مجلس اعلی و سفلی دارد. انتظار می‌رود آقای کانته برنده هر دوی این رای اعتمادها که برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده‌اند، باشد.

با این وجود، دولت وی اکثریت اندکی در مجلس اعلای سنا خواهد داشت که ممکن است به ویژه هنگامی که مصوبات حساس به این مجلس فرستاده می‌شود، دردسرساز شود.

همزمان با ادای سوگند کابینه جدید، آقای سالوینی گفت «قدرت‌های بزرگ» اروپایی پشت این ائتلاف جدید بودند.

او در توییتی گفت: «این ائتلاف برای زمانی طولانی باقی نخواهد ماند. مخالفت در مجلس، شوراهای شهرها و میدان‌ها وجود دارد، ولی ما بالاخره دوباره پای صندوق‌های رای خواهیم رفت و پیروز خواهیم شد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent