پیش‌بینی پنتاگون؛ چین تا سال ۲۰۳۰ هزار کلاهک هسته‌ای خواهد داشت

پنتاگون هشدار داد چین می‌تواند تا میانه قرن جاری در عرصه قدرت جهانی از ایالات‌ متحده پیشی بگیرد

رئیس‌جمهوری چین گفته است چین در نظر دارد تا سال ۲۰۴۹ به قدرتی نظامی در جهان تبدیل شود‌ـ Noel Celis / AFP

وزارت دفاع ایالات‌متحده (پنتاگون) هشدار داده است چین با شتابی در حال توسعه نیروی هسته‌ای خود است که می‌تواند تا میانه همین قرن در عرصه قدرت جهانی از ایالات‌ متحده پیشی بگیرد.

طبق گزارش مقام‌های وزارت دفاع ایالات‌ متحده که روز چهارشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) منتشر شد، پکن بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی یک سال قبل ایالات‌ متحده در حال تقویت نظامی خود است و درصدد است ظرف شش سال، ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای و تا سال ۲۰۳۰، تعداد ۱۰۰۰ کلاهک در اختیار داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون سال گذشته تعداد جنگ‌افزارهای هسته‌ای چین را «اندکی بیش از ۲۰۰»  اعلام کرده بود و احتمال دارد تا پایان همین دهه دو برابر شود.

این در حالی است که ایالات‌ متحده ۳۷۵۰ جنگ‌افزار هسته‌ای در اختیار دارد و برنامه‌ای برای افزایش آن ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های ایالات‌ متحده معتقدند چین در حال توسعه ارتش خود، ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA)، است تا در تمام جبهه‌های نبرد در هوا، زمین، دریا، فضا و قلمروی مجازی قادر به ستیز با ایالات‌ متحده باشد. شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، گفته است چین در نظر دارد تا سال ۲۰۴۹ به قدرتی نظامی در جهان تبدیل شود.

 طبق این گزارش، «توسعه قابلیت‌ها و امکانات ارتش آزادی‌بخش خلق برای تقویت قابلیت (چین) ادامه دارد تا بتواند از پس جنگ با دشمنی قوی- حسن تعبیری که احتمالا به ایالات‌ متحده اشاره دارد- و شکست آن برآید» و در ادامه آمده است عملیات چین می‌تواند در آینده تهدیدی یرای ایالات‌ متحده باشد.

ژنرال مارک میلی این سخنان را پیش از انتشار گزارش پیشرفت‌های نظامی چین، به گروه هم‌اندیشی امنیتی اسپن گفت و اعلام کرد: «ما و جهان یکی از بزرگ‌ترین تغییرها در عرصه قدرت جهانی و جغرافیایی راهبردی را شاهدیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان