هشدار پنتاگون درمورد افزایش خطر جنگ هسته‌ای

نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای ژنو از پیشرفت تسلیحات هسته‌ای چین ابراز نگرانی کرد

ساختمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون- STAFF / AFP

براساس یک گزارش وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، که به‌تازگی در اختیار عموم قرار گرفته است، احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در درگیری‌های منطقه‌ای یا جهانی، طی یک دهه گذشته افزایش یافته است.

این گزارش ۶۷ صفحه‌ای با عنوان «عملیات هسته‌ای مشترک» در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ در وزارت دفاع تکمیل شده است، اما براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، هفته گذشته با درخواست اندیشکده «فدراسیون دانشمندان آمریکا» منتشر شد. 

در مقدمه بخش اول این گزارش آمده است: «درحالی که ایالات متحده سعی کرده است تعداد سلاح‌های هسته‌ای خود و میزان اهمیت آن‌ها در روابط بین‌الملل را کاهش دهد، دیگران، ازجمله روسیه و چین در خلاف جهت آن حرکت کرده‌اند… آن‌ها انواع جدیدی از قابلیت‌های هسته‌ای به زرادخانه‌های خود افزوده‌، برجستگی و اهمیت نیروهای هسته‌ای را در راهبردها و برنامه‌های خود افزایش داده‌اند و به‌طور فزاینده‌ای به‌ رفتارهای تهاجمی روی آورده‌اند.» 

براساس این گزارش، آمریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی تلاش کرده است تا ضمن کاهش نقش سلاح‌های هسته‌ای در روابط بین‌الملل، با دیگران درمورد امکان کم کردن تعداد این سلاح‌ها در جهان مذاکره کند، اما هیچ‌یک از دشمنان بالقوه این کشور، نقش سلاح‌های هسته‌ای را در راهبردهای امنیت ملی یا تعداد سلاح‌های هسته‌ای آماده استفاده خود را کاهش نداده‌اند و قاطعانه در جهت عکس آن حرکت کرده‌اند. 

در ادامه گزارش آمده است: «در نتیجه، توان بالقوه برای رخ‌ دادن درگیری‌های منطقه‌ای میان دشمنان مسلح هسته‌ای در چندین نقطه دنیا و همچنین امکان تشدید تنش هسته‌ای در حین بحران‌ یا درگیری افزایش یافته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، علاوه‌بر چین و روسیه، به کره‌ شمالی و ایران نیز به‌عنوان تهدیدهای بالقوه  هسته‌ای اشاره و پیگیری پیونگ‌یانگ برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، «فوری‌ترین و شدیدترین تهدید برای امنیت و ثبات بین‌المللی» عنوان شده است. براساس این سند، درمورد ایران، «توسعه روزافزون توانایی‌ موشک‌های بالیستیک دوربرد» و همجنین «راهبردهای تهاجمی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده کشورهای همسایه»، درمورد تعهد طولانی‌مدت این کشور به عدم پیگیری ساخت سلاح‌های هسته‌ای، تردیدهایی ایجاد کرده است.          

همزمان، روز پنجشنبه، ۱۷ تیرماه، رابرت وود، نماینده آمریکا در کنفرانس خلع سلاح در ژنو سوئیس، در گفت‌وگو با خبرنگاران از پیگیری ساخت سامانه‌های خودکار تسلیحات هسته‌ای در نیروی دریایی و هوایی چین خبر داد و این موضوع را عاملی برای اخلال در ثبات راهبردی جهان دانست. 

نماینده دولت آمریکا هشدار داد که به‌زودی ممکن است سلاح‌های هسته‌ای غیرمتعارفی مانند موشک‌هایی که با نیروی هسته‌ای کار می‌کنند و زیردریایی‌های بدون سرنشین، به زرادخانه هسته‌ای چین افزوده شوند که این موضوع نگران‌کننده‌ای است. به گفته او، همچنین تصویرهای ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین درحال ساخت ۱۱۹ سیلو مشابه انبارهای فعلی نگهداری تسلیحات هسته‌ای آن کشور است. 

وود افزود که در حال حاضر جایگاه چین با موقعیت آن کشور در۱۰ سال پیش متفاوت است و اکنون درپی سلاح‌هایی است مشابه با سامانه‌های تسلیحاتی که روس‌ها به‌دنبالشان بوده‌اند و با نیروی هسته‌ای کار می‌کنند.

بیشتر از جهان