تد کروز خطاب به خطیب‌زاده: رئیس‌جمهور آیت‌الله نیست که آدم بکُشد

«خطیب‌زاده سخنگوی رژیم تروریستی است و گمان می‌کند پیروی از قانون اساسی آمریکا را یاغی می‌کند»

تد کروز و خطیب زاده-عکس ترکیبی با استفاده از AFP

پافشاری بیهوده تهران بر تضمین خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام که مغایر با اصول قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا است، به سوژه‌ای برای جدال توییتری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزرات خارجه جمهوری اسلامی و تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی تبدیل شد.

در آخرین تحول خطیب‌زاده آمریکا را به «یاغی‌گری» متهم کرد و تد کروز هم او را سخنگوی رژیم تروریستی خطاب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تد کروز روز یکشنبه به گزارش گاردین درباره اظهارات جو بایدن در حاشیه اجلاس اقلیمی گلاسکو واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود کشورش در صورت بازگشت به برجام در صورتی از آن خارج می‌شود که ایران به تعهدات خود عمل نکند. کروز هم  در توییتر با اشاره به این گزارش نوشت، بایدن برای تضمین دادن اختیار قانونیی ندارد مگر اینکه توافق به تایید سنا برسد و به معاهده تبدیل شود. او تاکید کرد که باید می‌داند چنین اتفاقی نمی‌افتد و هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آینده توافق را پاره خواهد کرد.

اشاره‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که هشدار داده بود در صورت پرهیز تهران از ورود به مذاکره برای توافق گسترده‌تر برجام را پاره می‌کند و چنین کرد.

خطیب‌زاده یک روز بعد در واکنش به این توییت تد کروز نوشت که سناتور جمهوری‌خواه به «یاغی» بودن آمریکا اعتراف کرده است.

تضمین خارج نشدن از برجام خواسته‌ای است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوریی اسلامی مطرح کرده و مقامات دولت ابراهیم رئیسی آن را تکرار می‌کنند. اما کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این نکته اتفاق نظر دارند که تضمین خارج نشدن از برجام بدون تایید آن در کنگره، از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امکان‌پذیر نیست.

تد کروز روز سه‌شنبه در واکنش به خطیب‌زاده نوشت که او سخنگوی رژیم تروریستی است و گمان می‌کند پیروی از قانون اساسی آمریکا را یاغی می‌کند. کروز در ادامه این پیام توییتری نوشت‌: «رئیس‌جمهور آیت‌الله نیست. نمی‌تواند آدم بکشد یا مخالفان سیاسی را به زندان بیاندازد.» او در ادامه هشدار داد که هر رئیسی‌جمهور جمهوری‌خواه دیگری توافق ایران را که به معاهده تبدیل نشده باشد را پاره می‌کند.