پیشنهاد تد کروز برای جلوگیری از بازگشت بایدن به برجام

در صورت ارائه توافقنامه‌ها به مجلس سنا، بازگشت مجدد به آن نیازمند رأی دو سوم نمایندگان خواهد بود

در صورت ارائه توافقنامه‌ها به سنا، بازگشت جو بایدن به آنها بسیار دشوار خواهد بود - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

سناتورهای جمهوری‌خواه، تدکروز و لیندزی گراهام تلاش می‌کنند تا راه بازگشت مجدد جو بایدن به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس و توافقنامه هسته‌ای ایران را سد کنند.

گراهام در یک رشته توییت و کروز در نامه‌ای خطاب به ترامپ، نوشت که اگر این دو توافق‌نامه به‌عنوان معاهده تلقی شوند، بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، برای تصویب به دو سوم مجلس سنا نیاز خواهند داشت. ازاین‌رو کروز از ترامپ خواست تا هر دو توافق‌نامه را به سنا ارجاع دهد. هم‌زمان گراهام نیز در توییتر خود نوشت که برای جمع‌آوری رأی تلاش می‌کند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد باتوجه‌به اینکه تعداد اعضای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در سنا برابر شده و هیچ‌کدام اکثریت دو سوم را ندارد، بعید به نظر می‌رسد که این دو طرح بتواند تأییدیه سنا را به دست آورد.

کروز در نامه خود، ترامپ را به‌خاطر بیرون کشیدن ایالات متحده از هر دو توافقنامه بین‌المللی تحسین کرد و در نامه خود نوشت: «اکنون از شما می‌خواهم که با ارائه توافقنامه ایران و توافقنامه پاریس به سنا به‌عنوان معاهده، صدمات وارد شده به توازن قوا را برطرف کنید. فقط با این کار سنا قادر خواهد بود در صورت تلاش هر دولت آینده برای احیای این توافق‌های خطرناک، نقش اساسی خود را برای ارائه مشاوره موافقت با آن ارائه کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه دولت اوباما به طور یک‌جانبه و بدون رضایت سنا توافقنامه‌ها را امضا کرد افزود: «تنها دلیلی که دولت اوباما از ارائه این توافق‌نامه‌ها به‌عنوان معاهدات به سنا خودداری کرد این بود که می‌دانست این توافق‌نامه‌ها عمیقاً غیر مردمی و محکوم به شکست هستند.»

جو بایدن در طول مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری، بارها اعلام کرد که در صورت پیروزی قصد دارد با کنارگذاشتن سیاست ترامپ، به توافقنامه اقلیمی پاریس و برجام بازگردد.

اگر ترامپ توصیه‌های کروز و گراهام را به کار گیرد، عمل یک‌جانبه رئیس‌جمهور بعدی برای بازگشت به این توافقنامه‌ها را برای بایدن دشوارتر می‌کند.

دونالد ترامپ در ژوئن۲۰۱۷ ایالات متحده را از توافقنامه آب‌وهوایی پاریس و در ماه مه ۲۰۱۸ نیز، از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد.