نامه به نشست اقلیمی، درخواست آزادی فعالان محیط زیست ایرانی

«جمهوری اسلامی را جهت آزادی فعالین محیط زیست زندانی و توقف اذیت و آزار و بازداشت این فعالین و خانواده‌هایشان تحت فشار قرار دهید»

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ایران در نامه‌ای به رئیس نشست تغییرات اقلیمی که در اسکاتلند جریان دارد، خواستار آزادی فعالان زیست‌محیطی زندانی در ایران شد.

در این نامه که یک روز پیش از آغاز کار نشست برای هون الوک شارما، رئیس نشست فرستاده شده، سخنگوی کمیته مبارزه برای زندانیان سیاسی نوشته است: «مایلم از شما بخواهم که جمهوری اسلامی را جهت آزادی فعالین محیط زیست زندانی و توقف اذیت و آزار و بازداشت این فعالین و خانواده هایشان تحت فشار قرار دهید.»

سخنگوی این کمیته گفته است: «در حالی که مسایل مهم مربوط به تغییرات اقلیمی در این کنفرانس مورد بحث قرار می‌گیرد و نمایندگان رژیم اسلامی نیز به این کنفرانس دعوت شده‌اند، فعالین محیط زیست را که در رابطه با تاثیر تغییرات اقلیمی بر ایران  آگاه‌گری می‌کنند را دستگیر و شکنجه می‌کنند. قابل ذکر است که رئیس جمهور رژیم اسلامی، ابراهیم رئیسی، که در قتل فعالین اپوزیسیون دست داشته و مرتکب جنایت علیه بشریت شده است، نیز به این کنفرانس دعوت شده بود.  تحت ریاست رئیسی ده‌ها تن از فعالین محیط زیست دستگیر و برای آنها احکام زندان طولانی مدت صادر شده است. لازم می‌دانم اشاره کنم که پس از درخواست برای دستگیری رئیسی در اسکاتلند، رییسی اعلام کرد که در کنفرانس تغییرات اقلیمی شرکت نخواهد کرد.  شرکت رئیسی، این جنایتکار شناخته شده، در کنفرانس یک آبروریزی و تحقیر جهانی برای مسئولین برگزاری کنفرانس می‌بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیوا محبوبی، سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، در ادامه نامه نوشته است: «رژیم اسلامی در ایران به عمد از حل مشکلات محیط زیستی در ایران چشم پوشی کرده و در بسیاری مواقع خود باعث بوجود آمدن بحران‌های محیط  زیستی طولانی‌مدت شده است. به علاوه، فعالین محیط زیست در ایران جانشان در خطر است و به قتل رسیده، ربوده شده، دستگیر و شکنجه می‌شوند.  نمایندگان رژیم، که ممکن است در این کنفرانس شرکت کنند نمایندگان مردم ایران نیستند. آنها قاتل هستند و بزرگ‌ترین آلوده کننده و تخریب کننده محیط زیست در ایران می‌باشند. آنها نباید به کنفرانس دعوت شوند، باید تحریم شوند.»

در این نامه اسامی برخی از فعالان زیست‌محیطی که در ایران زندانی شده‌اند ذکر شده است، از جمله کاووس سید امامی، شهروند ایرانی -کانادایی و فعال محیط زیست و مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» که به ادعای مسئولان جمهوری اسلامی، در زندان خودکشی کرد، عرفان رشیدی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، سام رجبی و امیر حسین خالقی،  عبدالرضا کوهپایه، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی.

در پایان نامه آمده است: «دولت‌ها و سازمان‌هایی که در کنفرانس تغییرات اقلیمی شرکت می‌کنند باید دست به اقدام فوری زده و رژیم اسلامی را جهت آزادی فعالین محیط زیست تحت فشار قرار دهند.»