واکنش‌ها به اعلام آغاز «گام سوم»

اعلام نگرانی جهان از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

HO / Iranian Presidency / AFP

هنوز بیست‌وچهار ساعت از اعلام مواضع حسن روحانی درباره شروع «گام سوم» نگذشته است که اتحادیه اروپا، فرانسه و بریتانیا برابر ادعای ایران و اعلام برنامه جدید ایران موضع‌گیری کردند. دولت فرانسه از جمهوری اسلامی خواست که هر اقدامی خلاف توافق هسته‌ای(برجام) پرهیز کند. اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در نشستی خبری گفت: «ایران باید از هر اقدام عینی که مغایر با تعهداتش است و می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود، خودداری کند».

به گفته وی پاریس همراه شرکای خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی این تصمیم جدید ایران را بررسی خواهد کرد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم تصمیم  جمهوری اسلامی ایران را «ناسازگار» با برجام دانست. بریتانیا نیز در پی اعلان ایران درباره دور جدید کاهش تعهدات اتمی‌، بشدت ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای نوشت: «طرح ایران برای تعلیق محدودیت‌هایش در گسترش تحقیقات هسته‌ای عمیقا نگران‌کننده است». در این بیانیه همچنین تاکید شده که اجرای «گام سوم» ایران در توقف برخی تعهدات برجامی‌ در زمانی که ما و شرکای اروپایی و بین‌المللی‌مان برای کاستن از تنش‌ها با ایران بشدت کار می‌کنیم باعث نومیدی است».

کارلوس روئیز، سخنگوی کمیسیون اروپا، هم در نشستی خبری در بروکسل گفته بود: «در راستای اجرای توافق هسته‌ای، ما مؤکدا از ایران می‌خواهیم که این گام‌ها را لغو کند و از انجام اقدامات بیشتری که به توافق هسته‌ای لطمه می‌زند، بپرهیزد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب اعلام کرد که «گام سوم» کاهش تعهدات هسته‌ای اجرایی می‌شود. رئیس جمهور ایران به سازمان انرژی اتمی دستور داد که در این مرحله باید «محدودیت‌های تحقیق و توسعه» برنامه هسته‌ای را بردارد.

روحانی ادعا کرده بود که از روز جمعه «شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژها و سانتریفیوژهای جدید و هر آن‌چه برای غنی‌سازی نیاز داریم خواهیم بود».

قرار است  روز شنبه در نشستی خبری، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی و اقدامات سازمان انرژی اتمی را تشریح کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم تصمیم جدید جمهوری اسلامی را برای کاهش تعهدات هسته‌ای «تجاوزگرانه» و « تحریک‌آمیز» خواند و تاکید کرد که «الان وقت مذاکره با رژیم ایران نیست، بلکه وقت تشدید فشارها علیه آن است».

به گفته جمهوری اسلامی دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده (سقف سیصد کیلوگرم) پایبند نیست و در گام دوم نیز از سقف تعیین‌شده برای سطح غنی‌سازی اورانیوم (۳.۶۷ درصد) عبور کرد و به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ۴.۵ درصد رساند.

بیشتر از