بایدن: به حمله‌های پهپادی ایران پاسخ می‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا از مقابله با تهدید پهپادی ایران سخن گفت

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا-Brendan Smialowski / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت، ایالات‌متحده به اقدامات ایران علیه منافع آمریکا شامل حمله‌های پهپادی «پاسخ» می‌دهد. یکی از معدود واکنش‌های دولت بایدن به حمله‌های پهپادی منتسب به ایران به محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، حمله هوایی محدود به چند سوله در شرق سوریه بود که خسارت زیادی بر جای نگذاشت.

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهار نظری مشابه در مورد مقابله با تهدید پهپادی ایران سخن گفته بود.

منافع آمریکا در عراق و سوریه بارها هدف حمله‌های پهپادی قرار گرفته که به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده شده است. یکی از آخرین حمله‌ها جمعه هفته گذشته به پایگاه التنف در جنوب سوریه بود که دولت بایدن به دلیل واکنش نشان ندادن به آن مورد انتقاد قرار دارد.

برخی تحلیلگران به تهدید پهپادی ایران به عنوان تهدیدی بزرگتر از برنامه‌های هسته‌ای اشاره کرده‌اند و خزانه‌داری آمریکا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه این بخش از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است.

باوجود اینکه بایدن ایران را به پاسخ به حمله‌های پهپادی تهدید کرده، اما در عین حال نشان داده که واشینگتن استفاده از اهرم‌های اقتصادی را به گزینه نظامی ترجیح می‌دهد و همچنان اولویت با دیپلماسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، بایدن که روز یکشنبه برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ در رم حضور داشت همچنین مدعی شد که آمریکا همچنان در حال آسیب دیدن از تصمیم‌‌های «بد» دولت دونالد ترامپ برای خروج از برجام است. این در حالی است که بایدن به دلیل نحوه اجرای خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار دارد و محبوبیت او به پایین‌ترین میزان در ۱۰ ماه گذشته سقوط کرده است.

دونالد ترامپ بر این باور بود که برجام «بدترین توافق تاریخ آمریکا» است و در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ از آن خارج شد و با افزایش فشار حداکثری اعلام کرد آماده توافقی گسترده‌تر با ایران است. گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی مقامات کنونی دولت بایدن در آن زمان به ایران توصیه کرده بودند با دولت ترامپ توافق نکند تا دمکرات‌ها دوباره بر سر کار بیایند.

دولت بایدن مدعی است که فشار حداکثری شکست خورده و می‌کوشد با ارایه امتیازها به تهران مقامات جمهوری اسلامی را برای بازگشت به برجام متقاعد کند. در مقابل تهران اصرار دارد که بایدن باید همه تحریم‌ها را لغو کند تا نشان دهد که در مذاکره جدی است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه با اشاره به ضروری نبودن مذاکرات بیشتر گفت که همه کاری که بایدن باید انجام دهد صدور یک فرمان اجرایی برای لغو تحریم‌ها است.

یکی دیگر از خواسته‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این است که بایدن تضمین کند دولت آمریکا دیگر از برجام خارج نخواهد شد. برجام در کنگره آمریکا به تصویب نرسیده و از همین رو هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند تضمین کند که دولت بعدی از آن خارج نمی‌شود.

به گزارش گاردین بایدن روز یکشنبه به طور تلویحی این تعهد را اعلام کرد و گفت در صورتی که آمریکا به برجام بازگردد، تنها در صورتی از آن خارج می‌شود که تهران تعهدات خود را نقض کند.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر تنها روی کاغذ عضو برجام است و در عمل از همه محدودیت‌های برجام شامل سطح غنی‌سازی و حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده عبور کرده است. تهران در عین حال اعلام کرده که آماده مذاکره در چارچوب ۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) است.

ایران و گروه ۱+۴ با حضور غیرمستقیم آمریکا تا کنون شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند.

اما این مذاکرات در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران به حال تعلیق درآمده و هنوز ازسرگرفته نشده و چشم‌انداز آن نیز روشن نیست.