«بوژی» بیشتر از هر گردشگری استانبول گردی کرده است

این سگ از تمام سرویس‌های حمل و نقل استابول استفاده می‌کند

شهرداری استانبول اعلام کرد «بوژی» سگ معروف و استانبول گرد چهارپا به مکان‌یاب مجهز شده است تا دوستداران این سگ معروف خیالشان از بابت سلامت او راحت باشد.

استانبول شهری با حکایت‌های هزارویک‌شبی، خبرهای خاص خودش را هم دارد. یکی از دغدغه‌های شهرداری استانبول، به‌عنوان یکی از ابر شهرهای پرجمعیت دنیا، نگهداری از حیوانات ساکن این شهر است. سگ و گربه‌هایی که هر از گاهی داستان‌هایشان به صدر اخبار ترکیه می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این حیوانات مشهور سگ بزرگ جثه‌ای از نژاد بومی ترکیه به نام «بوژی» است. این سگ با اتوبوس سواری نظرها را به خود جلب کرد و مشخص شد که او تقریباً از تمام وسایل نقلیه عمومی استانبول از جمله تراموا و کشتی هم استفاده می‌کند. کم‌کم شهروندان شروع به انتشار تصاویری از او با ذکر محلی که بوژی را دیدند کردند و این نشان داد این سگ بیشتر از خیلی از ساکنان این شهر محله گردی کرده است آن‌هم تنها با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی. البته گردشگری شهری او باعث شد دوستدارانش نگران سلامتی‌اش شوند.

اخیراً در پاسخ به این نگرانی‌ها شهرداری کلان‌شهر استانبول (IMM) در حساب کاربری رسمی خود در توییتر اعلام کرد که «از بوژی که در شهر گردش می‌کند مراقبت می‌کنند قلاده مکان‌یاب برایش تهیه‌کرده‌اند و اکنون مشخص است که کجا است و چه می‌کند.»

عدنان آلدمیر، مدیر عملیات تراموا مترو استانبول، درباره بوژی گفت: «به تماشای ساحل در امینونو (یکی از محلات تاریخی استانبول) می‌رود، بعد سوار تراموا می‌شود. روز دیگر سوار متروبوس می‌شود؛ یعنی باور کنید می‌توانم بگویم که استانبول را بهتر و بیشتر از همه ما گشته است.»

یک راننده اتوبوس برقی به رسانه شهرداری استانبول گفت «او یک دوست با روحیه آرام است که قوانین را رعایت می‌کند،» یکی از کارکنان خط تراموا هم درباره او گفت: «او حیوان مطیعی است، هیچ مشکلی ندارد. مثل هر مسافری او می‌داند کجا منتظر بماند. همچنین می‌داند در کجای ایستگاه باید سوار شود.»

مخالفان حضور حیوانات شهری در استانبول بارها تلاش کرده‌اند تا سگ‌ها و گربه‌های این شهر را به اقامتگاه‌های خارج از شهر انتقال دهند اما هر بار با اعتراض شهروندان به وضعیت غیرانسانی این اماکن، این برنامه‌ها متوقف شد.

 در استانبول آمبولانس ویژه حیوانات شهری زیر نظر دامپزشکی دولتی شهرداری مناطق مشغول به کار است و طرح‌هایی همچون واکسیناسیون و عقیم‌سازی به‌صورت رایگان در درمانگاه‌های دولتی انجام می‌شود. هزینه رسیدگی پزشکی به حیوانات شهری در دامپزشکی‌های ترکیه معمولا نیم بها است.

سیاستمداران، هنرمندان و علمای دینی هرساله در برنامه‌های حمایت از حیوانات شهری فعالانه شرکت می‌کنند.

بیشتر از سفر