پرواز بمب‌افکن آمریکایی بی-۱بی، بر فراز خاورمیانه در بحبوحه تنش‌ها با ایران

امریکا اعلام کرد همراه با متحدانش از جمله اسرائیل در یک رژه هوایی بر فراز خاورمیانه شرکت کرده است

 این رژه هوایی در زمان دولت ترامپ هم  انجام گرفته بود - Sakis MITROLIDIS / AFP

نیروی هوایی ایالات متحده امروز یکشنبه، نهم آبان، اعلام کرد که در بحبوحه تنش‌ها با ایران، در حالی که توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی همچنان بلاتکلیف مانده است، یک بمب‌افکن استراتژیک بی-۱بی (B-1B) را بر فراز نقاط دریایی کلیدی در خاورمیانه به پرواز درآورده است.

بمب افکن بی -۱بی لنسر روز شنبه بر فراز تنگه هرمز، دهانه باریک خلیج فارس که ۲۰ درصد کل نفت مبادله شده از آن عبور می‌کند، پرواز کرد و به سمت دریای سرخ، تنگه باریک باب المندب و کانال سوئز مصر ادامه مسیر داد. جت‌های جنگنده بحرین، مصر، اسرائیل و عربستان سعودی در کنار این بمب‌افکن به پرواز درآمدند.

مسئولان جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این رژه هوایی نشان نداده‌اند و حتی رسانه‌های دولتی ایران گزارشی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، این رژه هوایی در زمان دولت ترامپ هم  انجام گرفته بود. در آن زمان نمایش قدرت به ایران با پروازهایی توسط بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ B-52 البته با قابلیت هسته‌ای انجام شد. 

بعد از خروج یکجانبه ترامپ از برجام، ایران محدودیت‌های توافق هسته‌ای را رها کرده و توانایی بازرسان بین‌المللی برای نظارت بر تاسیسات و برنامه‌های خود را به شدت کاهش داده است. در حالی که ایران اصرار دارد برنامه‌اش صلح‌آمیز است، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، بازرسان غربی و برخی منابع اطلاعاتی دیگر می‌گویند که تهران تا پایان سال ۲۰۰۳ یک برنامه تسلیحات هسته‌ای نظامی ساختاریافته داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است که تمایل دارد دوباره به توافق هسته‌ای وارد شود، اما مذاکرات در وین با رییس جمهوری شدن یکی از حامیان تندرو علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی متوقف شده است.

فرماندهی مرکزی نیروی هوایی ایالات متحده در توییتر اعلام کرده است که ارسال بمب‌افکن بی -۱بی به این کشور اجازه می‌دهد تا «پیام شفافی از اطمینان خاطر» را به متحدان منطقه‌ای خود ارسال کند.

بیشتر از جهان