«عملیات لاجورد»؛ افشای جزییات بیشتر از کودتای خنثی شده در فرانسه

رسانه‌های فرانسه هفته گذشته از کشف یک کودتا علیه رئیس‌جمهوری آن کشور خبر دادند

تحقیقات در زمینه اتهام «تشکیل یک انجمن جنایتکارانه تروریستی» ادامه دارد- THOMAS COEX / AFP

تارنمای خبری «میدل ایست در ۲۴» نوشت: «یک روزنامه معروف از خنثی شدن کودتای طراحی شده توسط «رمی دایر»، معاون سابق جنبش دموکراتیک "MoDem" خبر داد.»

در این گزارش آمده است که مقامات فرانسوی، «دایر» را که شخصیتی با گرایش راست افراطی است، به ظن دست داشتن در برنامه‌ریزی برای کودتا و اعمال خشونت‌آمیز، در بازداشت موقت قرار داده‌اند. این فرانسوی ۵۵ ساله، روز ۲۲ اکتبر به تروریسم متهم شد. 

گفته می‌شود که تحقیقات نشان داده است که «کودتای نگران‌کننده‌ای با هدف تصرف کاخ الیزه، با کمک بسیاری از حامیان دایر و یک سازمان شبه‌نظامی بزرگ در کار بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«فرانس تی وی اینفو» نیز فاش کرد طرح دایر که به عنوان یک طرح «مخفی» توصیف شده است، «عملیات لاجورد» نامیده شده و بسیار سازماندهی‌شده بوده است.

 یک منبع نزدیک به پرونده نیز اشاره کرده است که ایده این طرح حدود یک سال پیش و در زمانی که فرانسه به دلیل پیامدهای ویروس کرونا با بحران بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کرد، مطرح شده بوده است. به گفته این منبع آگاه، «دایر عملیات لاجورد را از خانه‌اش در مالزی رهبری می‌کرد که در آن یک سازمان مخفی متشکل از ده‌ها نفر را برای مشارکت در پروژه‌اش تشکیل داده بود.»

او افزوده است: «این سازمان مخفی شامل افراد نظامی و غیرنظامی با سلاح‌های واقعی بوده‌ و تیم نظامی توسط دو سرباز از ارتش فرانسه اداره می‌شده است. اگرچه تاریخ مشخصی برای روز کودتا تعیین نشده بود، عملیاتی گسترده و نگران‌کننده بوده است.»

«فرانس تی وی اینفو» با بیان این نکته که تحقیقات در زمینه اتهام «تشکیل یک انجمن جنایتکارانه تروریستی» ادامه دارد، افزود که ممکن است افراد دستگیر شده، به اتهام «تهدید امنیت ملی» تحت تعقیب قرار گیرند.

بیشتر از جهان