افغان‌های تحت سلطه طالبان، به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند

کمک‌های بشر دوستانه جهان به مردم افغانستان باید پیش از فصل سرما به مردم برسد، وگرنه یک فاجعه بزرگ انسانی رخ خواهد داد   

روز دوشنبه، ۲۵ اکتبر، سازمان غذایی جهان نیز هشدار داد که بحران شدید گرسنگی شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند- Javed TANVEER / AFP

شهرزاد اکبر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر در دولت پیشین افغانستان، با ابراز نگرانی از وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها زیر سلطه طالبان، از جامعه جهانی خواست تا هر چه زودتر و پیش از رسیدن فصل سرما، کمک‌های بشردوستانه‌‌شان را به افغان‌های نیازمند برسانند.

شهرزاد اکبر با مرگ‌بار خواندن اوضاع مردم در افغانستان، در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت:«وضعیت انسانی در افغانستان وخیم و فراتر از فوریت است. بچه‌ها از گرسنگی می‌‌میرند. بارها شنیده‌ایم که تلاش‌هایی در این زمینه در جریان است، اما باید این تلاش‌ها تسریع شود و کشورهایی که هنوز اقدامی نکرده‌اند، اقدام کنند.» 

خانم اکبر تاکید دارد که کمک‌های بشردوستانه جهان باید هر چه زودتر به افغان‌های نیازمند در افغانستان انتقال یابد و عادلانه و شفاف، به کسانی که در وضعیت نامساعد قرار دارند، کمک شود:«زمستان، افغان‌های گرسنه را خواهد کشت. این وضعیت بسیار نگران‌کننده است و باید به آن توجه جدی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنین از جامعه جهانی خواست که برای پرداخت حقوق معلمان مدارس، کارکنان بهداشتی و خدمات شهری توجه شود و برای رسیدگی به این افراد، صندوق ویژه UNDP برای افغانستان فعال شود.

او رهبران طالبان را نیز مخاطب قرار داده و نوشته است:«طالبان باید منافع ملت را در اولویت قرار دهند و برای مقابله با بحران‌های موجود و وضعیت کنونی، گام‌های مشخصی بردارند.»

روز دوشنبه، ۲۵ اکتبر، سازمان غذایی جهان نیز هشدار داد که بحران شدید گرسنگی شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند. به این نهاد، نیمی از جمعیت افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در چند ماه اخیر بارها از وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها پس از خروج آمریکا و ناتو از افغانستان هشدار داده و گفته است که دست‌کم نیمی از جمعیت افغانستان  به کمک‌های عاجل بشردوستانه نیاز دارند.

در دو ماه اخیر، شماری از کشورها و سازمان‌های امدادرسان برای کمک به مردم افغانستان و جلوگیری از بحران انسانی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما هیچ‌یک از آنان، از جمله ایالات متحده آمریکا که دو روز پیش خبر از بسته امدادی ۱۴۴ میلیون دلاری برای کمک به افغانستان داد، حاضر نیستند این کمک‌ها را در اختیار طالبان قرار دهند. اتحادیه اروپا نیز که بسته یک میلیارد یورویی برای کمک به مردم افغانستان ارایه کرده است، می‌گوید که توزیع این کمک‌ها باید با حضور و نظارت مستقیم دیپلمات‌های اروپایی انجام شود