راز محبوبیت شیر سیب زمینی چیست؟

شیر سیب‌زمینی یکی از بزرگترین گرایش‌های غذایی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود

شیر سیب‌زمینی ممکن است جایگزین گیاهی محبوبی برای شیر حیوانی شود-Pexels

البته که شیر بادام و شیر جوی دوسر را امتحان کرده‌اید و بار دیگر به شیر گاو یا گوسفند برگشته‌اید، اما آیا شیر سیب‌زمینی را هم امتحان کرده‌اید؟

سوپرمارکت بزرگ «وِیت رُز» (سوپرمارکت زنجیره ای معظم در بریتانیا) می‌گوید شیر سیب‌زمینی یکی از بزرگ‌ترین گرایش‌های غذایی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید که شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش بر انتخاب غذا و نوشابه‌های ما نفوذ دارند و به همین جهت شیر سیب‌زمینی ممکن است جایگزین گیاهی محبوبی برای شیر حیوانی شود.

در ماه سپتامبر تحقیقات موسسه تحلیلی «مینتِل» نشان داد که یک‌سوم بریتانیایی‌ها شیرهای گیاهی مصرف می‌کنند که محبوب‌ترین آن شیر جوی دوسر و شیر موردعلاقه «وِگان» هاست.

در گزارش مینتل آمده است: «اکنون نوبت شیر سیب‌زمینی است. با توجه به این‌که میزان شکر و چربی اشباع ‌شده این شیر اندک است، در ماه‌های آینده جای پای خود را در فهرست  خوراکی‌های کافه‌ها محکم خواهد کرد.»  

سوپرمارکت ویت رز هم پیش‌بینی می‌کند که گرایش‌های مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ قابل ‌توجه خواهد بود. در میان آن‌ها باید از گروه غذاهای «اومامی» نام برد (توضیح: اومامی به طعم پنجم هم اطلاق می‌شود که با طعم‌های اصلی یعنی شیرینی، شوری، ترشی و تلخی متفاوت بوده است و در غذاهایی  با اسیدآمینه گلوتامات مثل جلبک دریایی، پنیر پارمژان به‌وفور یافت می‌شود. دیگر غذاهای حاوی عنصر اومامی گوشت گاو، خوک، گوجه‌فرنگی و سویا است). گرایش‌های دیگر بطری نوشیدنی‌های ترکیبی از پیش آماده شده و غذاهایی است که با ملاحظه در مورد تغییرات اقلیمی و حداقل ایجاد گاز کربن آماده شده‌اند.

این گزارش همچنین نتیجه‌گیری کرده است که مردم بیش از گذشته در خانه آشپزی خواهند کرد، گوشت کمتری مصرف و نسبت به قبل از همه‌گیری، زباله کمتری تولید می‌کنند.

سوپرمارکت ویت رز می‌گوید سه قرنطینه سراسری در یک سال و محدودیت‌های اجتماعی، جامعه را به «ملتی خانه‌نشین» تبدیل کرده است.

بیش از نیمی (۵۳ درصد) از کسانی که در نظرخواهی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند نسبت به گذشته از بودن در خانه لذت بیشتری می‌برند. این در حالی است که ۵۰ درصد دیگر می‌گویند به‌رغم لغو محدودیت‌های اجتماعی در ماه ژوئیه، اوقات کمتری را در خارج از خانه می‌گذرانند.

 ویت رز در این گزارش می‌گوید شهروندان ۱۸ تا ۳۴ ساله بیش از سایرین اوقاتشان را در خانه می‌گذرانند که نشان می‌دهد «خانه‌نشینی» به کلیشه نسل مسن‌تر محدود نمی‌شود.

بریتانیایی‌ها همچنین بیشتر مایل به دادن مهمانی در خانه هستند. ۲۵ درصد کسانی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند می‌گویند در مقایسه با دوره پیش از همه‌گیری، قصد دارند مهمانی‌های بیشتری در خانه برگزار کنند. 

میل به معاشرت در خانه موجب شده که از هر پنج نفر یک نفر روی یک منقل جدید (باربکیو) سرمایه‌گذاری کند و از هر ۱۰ نفر یک نفر گفته در حیاط خانه‌اش یک «بار» درست کرده است. از آن گذشته، فروشگاه «جان لوئیز» که خواهر ویت رز است می‌گوید فروش فرهای ویژه پختن پیتزا ۱۹۵ برابر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز بِیلی، رئیس سوپرمارکت‌های ویت رز می‌گوید مردم در سال گذشته «بار دیگر عاشق» خانه‌های‌شان شدند.

«ما بار دیگر حس تفریح، خلاقیت و باهم بودن را که غذا به خانه‌های‌مان می‌آورد کشف کرده‌ایم، و بسیاری از آن حس الهامی که رفتن به فروشگاه و خرید مواد غذایی با خود می‌آورد، استقبال کرده‌اند.»

«اغلب کسانی که نظرشان را جویا شده‌ایم، به ما گفتند که همه‌گیری چشم‌انداز و برخورد آن‌ها را اساساً عوض کرده است: آن‌ها بیشتر مراقب سلامت بدن و روان‌شان هستند، بیشتر از شادی‌های ساده زندگی لذت می‌برند، و به وجود خانواده و دوستان ارج می‌نهند.» 

با توجه به اینکه اداره بهداشت عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) اعلام کرد که مردم در سوپرمارکت‌ها بیشتر در معرض ویروس کووید قرار دارند و درنتیجه فروشگاه‌ها تعداد مشتریان داخل خود را محدود کردند، بسیاری از مردم به خرید اینترنتی روی آوردند.

یک‌چهارم مشتریان ویت رز گفتند در سال گذشته برای نخستین بار مواد غذایی‌شان را از طریق اینترنت خریداری کردند، اما ۵۰ درصد دیگر گفته‌اند حال که محدودیت‌ها برداشته شده است قصد دارند بار دیگر شخصا به خرید بروند.

عادات شبکه‌های اجتماعی مردم هم بر نحوه خرید غذا تاثیر داشته است. ویت رز می‌گوید به دنبال انعکاس گسترده «فِتا پاستا» (ماکارونی تهیه شده از پنیر سبک ایرانی) در «تیک‌تاک»، میزان فروش این نوع پنیر افزایش یافته است.

به همین‌گونه، پس از آن‌که اِیمی ویلیچوفسکی، کاربر تیک‌تاک ویدئوی خودش را در حال پختن تخم‌مرغ در بستری از سس پِستوُ به اشتراک گذاشت، فروش این سس تنها در یک هفته  ۱۰۸ برابر شد.

بیلی می‌گوید: «این بسترها (کامپیوتری) راه اظهارنظر مردم و به اشتراک گذاشت سلایق و لذت‌هایشان است. غذا در این سکوها توأم با خلاقیت، سریع و هیجان‌انگیز است.»

مردم هم‌چنین بیشتر متوجه مسائل مربوط به حفظ محیط‌زیست شده‌اند. در میان افرادی که «وگانیوری» (توضیح: این رویدادی است که همه‌ساله در ماه ژانویه و برای مدت یک ماه برای ترغیب و تبلیغ نحوه زندگی و رژیم غذایی وگانیسم برگزار می‌شود که مبتنی بر گیاهخواری کامل و اجتناب از کلیه فراورده‌های حیوانی است) را تکمیل کرده‌اند، ۸۲ درصد گفته‌اند به‌گونه‌ای قابل ‌توجه از میزان مصرف گوشت در غذایشان کاسته‌اند و تنها دوباردر هفته غذای گوشتی صرف می‌کنند.

افزون بر این، ۷۲ درصد گفته‌اند در سال جاری بیشتر مراقب هدر ندادن مواد غذایی هستند، و ۷۰ درصد دیگر تلاش کرده‌اند مقدار پلاستیکی که به خانه می‌برند را کاهش دهند.

© The Independent

بیشتر از زندگی