کار دشوار رهبران گروه ۲۰ برای غلبه بر بحران‌های بزرگ

پایتخت ایتالیا در آماده باش کامل است تا نخستین نشست حضوری گروه ۲۰ پس از همه‌گیری کرونا در آرامش برگزار شود

Andreas SOLARO / AFP

رهبران گروه ۲۰ امروز در رم پایتخت ایتالیا برای نخستین بار پس از همه‌گیری جهانی کرونا به صورت حضوری دور هم جمع شده‌اند تا فوری‌ترین موضوعات جهانی را به بحث بگذارند.

تغییرات آب و هوایی و احیای اقتصاد جهانی پس از فروکش کردن بحران کرونا مهم‌ترین دستور کار نشست گروه ۲۰ خواهد بود.

نشست رم، دو روز پیش از برگزاری اجلاس اقلیمی COP26 خواهد بود که روز دوشنبه در گلاسکو آغاز می شود. از این جهت این گمان ایجاد شده که ملاقات سران کشورها در رم می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای پیشرفت مذاکرات گلاسکو درباره مقابله با گرمایش جهانی.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه گفت که رهبران گروه ۲۰ باید دست از جاه‌طلبی بردارند و برای مقابله با تغییرات اقلیمی متحد عمل کنند.

گوترش گفت: «ما هنوز می‌توانیم همه چیز را در مسیر درست قرار دهیم و من فکر می‌کنم نشست گروه ۲۰ فرصتی برای انجام این کار است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی وارد رم شد که علاوه بر موضوعاتی که روی میز مذاکره است، به دنبال نشان دادن احیای رهبری آمریکا در مناسبات بین‌المللی پس از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ است.

با این حال، وضع محبوبیت جو بایدن پس از رویدادهای خروج از افغانستان و هرج و مرج فرودگاه کابل چندان بسامان نیست. موضوع افغانستان یکی از موارد مورد بحث در نشست سران خواهد بود. بحران اقتصادی در این کشور و هشدار نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی ناشی از قطع کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی پس از سلطه طالبان راه خود را به راهروهای مذاکرات خواهد گشود.

از سوی دیگر بایدن هنوز نتوانسته بر اختلاف بر سر تصویب بسته اقتصادی‌ای که در راستای راهبرد مقابله با تغییرات اقلیمی در آمریکا است با کنگره به توافق برسد.

دو غایب بزرگ نشست کروه ۲۰ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین هستند که قصد دارند به صورت مجازی در این نشست شرکت کنند.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، میزبان اجلاس سران، خواستار «تعهد گروه ۲۰ در مورد محدود کردن افزایش دما به ۱٫۵ درجه» بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن، است. این مهم‌ترین بند توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با تغییرات اقلیمی بود. هدفی که امسال دست‌نیافتنی‌تر از سال ۲۰۱۵ می‌نماید و مشخص نیست که کشورهای صنعتی چگونه قرار است اقتصاد خود را به شکلی بازتعریف کنند که به آن دست یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا -‌میزبان مذاکرات سازمان ملل متحد در روز دوشنبه- هشدار داد که در صورت شکست درباره اعداف اقلیمی،جهان وضع ناگواری خواهد داشت.

او در مسیر پرواز خود به رم به خبرنگاران گفت: «ما قرار نیست گرمایش جهانی را در رم یا در نشست گلاسکو متوقف کنیم. مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که سرعت افزایش دما را کاهش دهیم.»

جانسون هشدار داد که بشریت می تواند «با سرعتی خارق‌العاده» پسرفت کند.

«شما این را با افول و سقوط امپراتوری رم دیدید، و من می‌ترسم بگویم که امروز تاریخ تکرار خواهد شد مگر اینکه در مقابله با تغییرات آب و هوایی به درستی عمل کنیم.»

پیچیده‌تر کردن کار برای گروه ۲۰، تعهدات نابرابر قدرت‌های اصلی جهانی در مقابله با گرمایش جهانی است. هر کدام از این قدرت‌ها روایت متفاوتی از تعهداتشان دارند و یک جنبه ار اقداماتشان نگاه به دیگر کشورها است که ببینند آن‌ها چگونه به وعده‌هایشان عمل می‌کنند. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از اقدامات تعلیق شود.

چین، بزرگترین آلاینده جهان و مسئول بیش از یک چهارم کل انتشار کربن، به نادیده گرفتن درخواست‌ها برای توقف ساخت نیروگاه‌های جدید با سوخت زغال سنگ متهم شده است.

طرح جدید چین برای مقابله با تغییرات اقلیمی که در هفته‌های گذشته ارائه شد کمتر از انتظار بود و تاریخ نهایی برای رسیدن به کربن صفر در سال ۲۰۶۰ تعیین شده بود.

در همین حال، بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، قاطعانه خواستار پرداخت پول به کشورش برای حفاظت از سهم خود در آمازون شده است.

بزرگترین جنگل بارانی جهان به عنوان منبعی حیاتی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود. طرح‌های توسعه اقتصادی برزیل حیات این جنگل‌ها را هدف قرار داده است. برزیل می‌گوید اگر بخواهید ریه زمین سالم بماند باید به کشوری که میزبان بخش اعظم آن است پول و امکانات بدهید.

موضوع دیگر در نشست گروه ۲۰ وضع مالیات ۱۵ درصدی بر شرکت‌های چند ملیتی است. بیش از ۱۴۰ کشور توافق کرده‌اند که به این طرح بپیوندند. اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ به ویژه در حوزه فناوری‌های جدید برای فرار از مالیات به بهشت‌های مالیاتی پناه می‌برند. وضع این قانون مالیاتی می‌تواند سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به درآمدهای مالیاتی جهانی اضافه کند. وزرای دارایی گروه ۲۰ در ماه ژوئیه از اصلاحات مالیاتی حمایت کردند.

اگرچه انتظار می‌رود هیچ تعهد جدیدی در مورد واکسن‌های کرونا در نشست گروه ۲۰ صورت نگیرد، اما در بیانیه‌ای مطبوعاتی از نشست جمعه وزرای دارایی و بهداشت این گروه آمده است که اعضا «گام‌هایی را برای کمک به افزایش عرضه واکسن‌ها و محصولات ضروری پزشکی برخواهند داشت.» هنوز مشخص نیست که برنامه این نشست برای بحران بهداشتی در کشورهای فقیر چیست و سازوکار تامین اقلام پزشکی صروری و واکسن براین آن‌ها چگونه است.

هم‌اکنون در رم بیش از ۵ هزار پلیس و سرباز برای تامین امنیت این نشست بسیج شده‌اند و انتظار می‌رود چندین تظاهرات نیز برگزار شود.

وقوع درگیری‌های خشونت‌آمیز در اوایل ماه اکتبر میان معترضان و پلیس بر سر تمدید محدودیت‌های کرونا در ایتالیا سبب شد تا محل نشست به نقطه‌ای در خارج از مرکز پایتخت منتقل شود.