انتشار نسخه کامل گزارش اطلاعی آمریکا درباره منشا کرونا

در این گزارش گفته شده نهادهای اطلاعاتی در مورد منشا ویروس کرونا تفاوت نظر دارند

بیشتر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند ویروس دستکاری ژنتیکی نشده است-STR / AFP

مدیر اداره امنیت ملی آمریکا روز جمعه نسخه کامل‌تری از بررسی‌های انجام شده جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در مورد منشا همه‌گیری کرونا را منتشر کرد که در آن گفته شده نهادهای اطلاعاتی نمی‌توانند در مورد این که ویروس کووید-۱۹ از حیوان به انسان منتقل شده یا از یک آزمایشگاه به بیرون نشت کرده است نتیجه‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش نسخه کامل‌تر گزارش اولیه است که در ماه اوت منتشر شد و در آن یافته‌های تحقیقات نهادهای اطلاعاتی آمریکا ارائه شد و رئیس جمهوری ایالات متحده دستور بازبینی آن را صادر کرده بود. در این گزارش گفته شده نهادهای اطلاعاتی در مورد منشا ویروس کرونا تفاوت نظر دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال این گزارش می‌افزاید که تحلیلگران معتقد نیستند ویروس به عنوان یک سلاح بیولوژیک طراحی شده و بیشتر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز معتقدند ویروس دستکاری ژنتیکی نشده است. پیشتر برخی گمانه زنی‌ها در مورد این که کووید-۱۹ دست‌ساز است و از آزمایشگاه ووهان چین به خارج درز کرده، مطرح شده بود.

چین این نظریه را رد کرده و در برابر فشار جهانی برای همکاری کامل با تحقیقات در این زمینه نیز مقاومت کرده و در عین حال دسترسی کارشناسان و تحقیقگران به آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهان و توالی ژنتیکی ویروس جدید کرونا را فراهم نکرده است، که باعث شده گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش پکن در همه‌گیری تقویت شود.

در گزارش کامل‌تری که مدیر امنیت ملی آمریکا امروز منتشر کرده، همچنین اشاره شده است که مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین قبلا ویروس شبه-سارس را درست کرده بود، اما این اطلاعات بینش و دیدگاه عمیقی از این که آیا سارس کوو ۲ توسط پژوهشگران و کارشناسان این مؤسسه مهندسی ژنتیک شده است را فراهم نمی‌کند.

بیشتر از بهداشت و درمان