ابراز شگفتی چین از برنامه سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق درباره منشا کرونا

آدهانوم می‌گوید رد کردن احتمال ارتباط بین همه‌گیری و نشت ویروس از یک آزمایشگاه دولتی چین تصمیمی ناپخته بوده است

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی در چین- فوریه ۲۰۲۱-HECTOR RETAMAL / AFP

یک مقام ارشد بهداشتی دولت چین روز پنجشنبه اعلام کرد پکن برنامه سازمان بهداشت جهانی برای انجام مرحله دوم تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا، را رد می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت ملی چین گفت او از برنامه سازمان بهداشت جهانی که شامل تحقیق درباره این نظریه است که ویروس ممکن است از یک آزمایشگاه چینی منتشر شده باشد، شگفت‌زده شده است.

ژنگ ییژین در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت، «ما چنین برنامه‌ای برای ردگیری منشا (کرونا) را، که از برخی جهات عقل سلیم را نادیده می‌گیرد و علم را به چالش می‌کشد، نخواهیم پذیرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان این که «برای ما امکان‌پذیر نیست که چنین برنامه‌ای را بپذیریم،» مانند سایر مقام‌ها و کارشناسان چینی از سازمان بهداشت جهانی خواست تحقیقات خود را به دیگر کشورها نیز گسترش دهد.

کاخ سفید ساعاتی بعد اعلام کرد از تصمیم چین در رد برنامه سازمان بهداشت جهانی برای انجام مرحله دوم تحقیقات «عمیقا ناامید» شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه خود گفت «موضع آنها غیرمسئولانه، و صریح بگویم، خطرناک است.»

تنش فزاینده‌ای میان چین و کشورهای غربی در ماه‌های اخیر بر سر منشا ویروس کووید-۱۹ به‌وجود آمده است. ایالات متحده و دیگران چین را متهم می‌کنند در مورد داده‌های مربوطه شفافیت نداشته است.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اخیرا اذعان کرده که رد کردن احتمال ارتباط بین همه‌گیری و نشت ویروس از یک آزمایشگاه دولتی چین در شهر ووهان، تصمیمی ناپخته بوده است.

بیماری کووید-۱۹ نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان شناسایی و به سرعت در سایر نقاط جهان شایع شد.

منشا این ویروس در میان متخصصان نیز یک موضوع مورد اختلاف است. بیشتر دانشمندان در ابتدا اعتقاد داشتند ویروس از طریق حیوانات فروخته شده در بازار مواد غذایی ووهان به انسان منتقل شده است.

بیشتر از جهان