واکسن کرونا برای زنان باردار بی‌خطر است؟

طبق بررسی‌ها ابتلا به ویروس کرونا بیش از تزریق واکسن برای زنان باردار خطر دارد

هیچ گونه مرده‌زایی یا پیرزایشی هم رخ نداده است و ظاهرا واکسن بر باروری هم اثری ندارد-Raul ARBOLEDA / AFP

مراکز تزریق واکسن کرونا به علت سردرگمی درمورد بی‌خطر بودن واکسن برای زنان باردار، و نیز هشدار متخصصان، به این افراد واکسن تزریق نمی‌کنند.

این خبر در حالی منتشر شده که داده‌های دانشکده سلطنتی زنان و زایمان نشان می‌دهد فقط ۱۵ درصد زنان باردار در بریتانیا دو نوبت واکسن تزریق کرده‌اند.

بر اساس داده‌های تحقیق دانشگاه آکسفورد موسوم به ام‌بی‌آرریس-یوکی، تعداد زنان بارداری که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند نیز افزایش یافته است.

دست‌کم ۱۳ زن باردار بر اثر ابتلا به این ویروس بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱ جان باخته‌اند، حال‌آنکه در اولین و دومین موج این همه‌گیری به ترتیب ۹ و ۱۱ زن باردار جان باختند.

استاد ماریان نایت سرپرست این طرح در مصاحبه با گاردین گفت نابسامانی در پیام‌رسانی در سطح شبکه خدمات بهداشتی و درمانی باعث شده «درمانگاه‌ها» به زنان «واکسن نزنند.»

او افزود برخی از مؤسسه‌های همکار سازمان ملی خدمات بهداشتی تزریق واکسن را جزو خدماتشان به زنان باردار قرار داده‌اند اما «همه مراکز این کار را نکرده‌اند پس هنوز موانعی در این راه وجود دارد.»

دکتر ادوارد موریس، رئیس دانشکده سلطنتی زنان و زایمان هشدار داد که ۹۸ درصد زنان بارداری که امسال بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ برای مراقبت‌های فوری در بیمارستان بستری شده‌اند واکسن نزده بودند و از کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند درخواست کرد این کار را انجام دهند.

پیش‌تر پزشکان به زنان باردار هشدار داده‌ بودند که در تزریق واکسن کووید احتیاط کنند، اما حالا این توصیه تغییر کرده است. توصیه‌های ضد و نقیض متخصصان سلامت منجر به سردرگمی این گروه و خودداری آن‌ها از تزریق واکسن شده است.

حال ببینیم توصیه فعلی به زنان باردار در  این مورد چیست و آیا واکسن کووید برای آنان بی‌خطر است؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملی خدمات بهداشتی چه گفته است؟

سخنگوی سازمان ملی خدمات بهداشتی گفت مراکز تزریق واکسن باید به زنان باردار واکسن بزنند و افزود: «زنان همچنان باید برای حفظ جان‌شان واکسن بزنند. این افراد می‌توانند از طریق سامانه ملی نوبت‌دهی برخط یا هر روز هفته از ۷ صبح تا ۱۱ شب با تماس با شماره ۱۱۰ نوبت بگیرند.»

«سازمان ملی خدمات بهداشتی به کارکنان بخش مامایی توصیه کرده اطلاعات لازم را در اختیار زنان باردار قرار دهند تا آنان بتوانند به تصمیم درستی برای خود و فرزندشان برسند. پس اگر باردارید و هرگونه نگرانی در این مورد دارید لطفاً این نگرانی‌ها را با متخصصان بخش سلامت در میان بگذارید.»

جنی هیوز رئیس بخش مامایی جنوب شرق سازمان ملی خدمات بهداشتی انگلستان و مؤسسه ایمپرومنت (بهبود) وابسته به این سازمان، اوایل ماه جاری گفت: «به زنان باردار اطمینان می‌دهم،  به نظر متخصصان تزریق واکسن کووید ۱۹ در هر مرحله از بارداری بی‌خطر است اما خطرات بروز بیماری شدید در زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ که واکسن ‌نزده‌اند نشان می‌دهد دقیقاً چرا به شما توصیه می‌کنیم هرچه زودتر واکسن بزنید.»

آیا در مورد بی خطر بودن واکسن برای زنان باردار شواهد علمی وجود دارد؟

کارگروه مشترک تزریق واکسن و مصون‌سازی (جی.سی.وی.آی) به تمام زنان باردار حائز شرایط توصیه می‌کند در هر مرحله از بارداری که باشند واکسن کرونا و واکسن تقویتی تزریق کنند.

اطلاعات ایمنی مربوط به تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری همچنان محدود است اما طبق بررسی‌ها ابتلا به ویروس کرونا بیش از تزریق واکسن برای زنان باردار خطر دارد.

طبق تحقیقی که در مجله پزشکی نیوانگلند انتشار یافته است، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد بعد از تزریق واکسن خطر سقط جنین در سه‌ماهه اول افزایش می‌یابد.

به گفته نویسندگان این تحقیق که از موسسه بهداشت عمومی نروژ هستند «زنان باردار در صورت ابتلا به کووید ۱۹ بیش‌تر در معرض تبعات منفی آن هستند و  تزریق واکسن کرونا در دوره بارداری توصیه شده است.»

طبق تحقیق دیگری که در آن داده‌های گروه کوچکی از افراد باردار را بررسی کرده‌اند واکسن ضد کرونای آسترازنکا بر بارداری یا باروری هیچ گونه اثر منفی ندارد.

طبق تحلیل یافته‌های این تحقیق که در نشریه لنست انتشار یافت میزان سقط جنین کسانی که واکسن تزریق کردند و کسانی که دارونما تزریق کردند یکسان است.

هیچ گونه مرده‌زایی یا پیرزایشی هم رخ نداده است و ظاهراً واکسن بر باروری هم اثری ندارد.

به گفته نویسندگان این تحقیق که اکثرشان از دانشگاه آکسفورد هستند «با توجه به افزایش انتشار اطلاعات نادرست که همچنان بر تزریق واکسن اثر منفی دارد این داده‌ها و داده‌های انتشار یافته در مورد واکسن‌های ام.آر.ان.ای می‌تواند شواهدی فراهم کند تا زنان با اتکای به آن‌ها در مورد تزریق واکسن تصمیم‌گیری کنند.»

البته ان‌اچ‌اس به زنان باردار توصیه می‌کند که واکسن‌ کرونای فایزر یا مدرنا را تزریق کنند زیرا «در کشورهای دیگر به‌طور گسترده‌‌تری در دوران بارداری تزریق شده‌اند و هیچ گونه نگرانی در مورد ایمنی آن‌ها شناسایی نشده است.»

ابتلا به کووید ۱۹ چه بر سر زنان باردار می‌آورد؟

طبق هشدار کارشناسان، ابتلای زنان باردار به کووید ۱۹ باعث می‌شود هم خودشان و هم جنین مبتلا «عوارض شدیدی» شوند.

خانم گیل واتون رئیس دانشکده سلطنتی مامایی می‌گوید زنان به ویژه در مراحل بعدی بارداری در خطر هستند.

او می‌گوید: ابتلای به کرونا می‌تواند احتمال مرده‌زایی را دو برابر کند و احتمال تولد زودرس را هم که بر سلامت نوزاد اثرات درازمدت دارد سه برابر کند. می‌دانیم که تزریق واکسن روش ایمن و کارسازی برای جلوگیری از این مشکلات است و بر صدها هزار زن باردار در سراسر جهان که واکسن زده‌اند هیچ اثر منفی نداشته است.

بر اساس یک تحقیق دیگر، کرونای نوع دلتا به ویژه برای زنان باردار خطرناک است.

طبق این تحقیق که پژوهشگران دانشگاه مرکز درمانی جنوب غربی تگزاس آن را انجام داده‌اند، درصد بالاتری از زنان باردار بر اثر کرونای نوع دلتا جان خود را از دست می‌دهند «به ویژه اگر در مناطقی باشند که زنان باردار تحت پوشش خدماتی کمتری باشند و  تزریق واکسن کم باشد.»

© The Independent