هشدار مقتدی صدر درباره مداخلات منطقه‌ای در تشکیل دولت جدید عراق

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری شناخته می‌شود که بیشترین مداخله را در امور داخلی عراق دارد

مقتدی صدر آمادگی خود را برای برقراری روابط عادی با ایالات‌متحده اعلام کرد-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

در حالی که تنش میان گروه‌های شیعه عراقی به دلیل اختلاف‌نظر درباره نتایج انتخابات زودهنگام مجلس همچنان در حال افزایش است، مقتدی صدر، رهبر «جریان صدر» در تلاش برای تعیین وظایف و مسئولیت‌های دولت بعدی است. پس از گذشت حدود یک هفته از زمان اعلام «جریان صدر» به‌عنوان برنده بیشترین کرسی‌ها در انتخابات اخیر مجلس، مقتدی صدر ضمن هشدار نسبت به مداخله منطقه‌ای در تشکیل دولت آینده عراق، آمادگی خود را برای برقراری روابط عادی با ایالات‌متحده اعلام کرد.

در تحولی که حاکی از تغییر چشمگیر موضع مقتدی صدر در قبال آمریکا نسبت به مواضع قبلی‌اش است، رهبر جریان صدر برای چگونگی تعامل با آمریکا هشت شرط تعیین کرده است. در توییتی که روز گذشته در حساب کاربری مقتدی صدر منتشر شد، وی ماهیت سیاست کنونی خود را در مورد پرونده روابط با کشورهای همسایه مشخص کرد. هرچند در این پیام، به طور کل به شش کشور همسایه عراق اشاره شده است، اما اظهارات مقتدی صدر اشاره‌های واضحی به ایران دارد به ویژه این‌که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری شناخته می‌شود که بیشترین مداخله را در امور داخلی عراق دارد.

مقتدی صدر در پیامش افزوده است «ما در تلاش برای تحکیم روابط با کشورهای همسایه خواهیم بود که در امور داخلی عراق مداخله نکرده‌اند و سعی می‌کنیم در زمینه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و صنعتی پروژه‌های مشترکی با آن‌ها داشته باشیم.» وی همچنان خاطرنشان کرده است که «عراق گفت‌وگوها را با کشورهای همسایه که مداخله آشکاری در امور عراق دارند، آغاز می‌کند تا به مداخلات آن‌ها پایان دهد، اما در صورتی‌که این بحران از طریق گفت‌وگو حل نشود، عراق ناگزیر خواهد شد برای جلوگیری از مداخله‌های خارجی، به استفاده از روش‌‌های دیپلماتیک و بین‌المللی متوسل شود.» مقتدی صدر به کشورهای که در امور عراق دخالت می‌کنند، هشدار داد که در صورت ادامه مداخله، به «کاهش معاملات اقتصادی و دیپلماتیک و سایر اقدامات سخت‌گیرانه بین‌المللی و منطقه‌ای» علیه آن‌ها متوسل خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته مقتدی صدر در حالی به طرف‌های مختلف هشدار می‌دهد که جناح‌های سیاسی بازنده در انتخابات مجلس عراق، به ویژه ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری در صدد اتخاذ اقدامات عملی برای رد نتایج انتخابات هستند. این در حالی است که مقتدی صدر سعی می‌کند اقدامات جناح‌های بازنده، از جمله تلاش‌های چند روز پیش برای یورش به منطقه سبز بغداد با هدف تحت فشار قرار دادن کمیسیون عالی انتخابات به منظور تغییر نتایج انتخابات را نادیده بگیرد. از سوی دیگر، نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، در تلاش برای متحد کردن نیروهای پیروز انتخابات اعم از کردها و سنی‌ها برای رسیدگی به بحران کنونی ناشی از انتخابات است.

در همین راستا، حیدر الملا، سیاستمدار و نماینده پیشین مجلس عراق، اظهار داشت «با توجه به این‌که عراق در حال حاضر از یک بحران پیچیده داخلی عبور می‌کند که مستلزم ایجاد ثبات بدون مداخله خارجی است، بنابراین، هشدارهای مقتدی صدر را می‌توان اقدامی مناسب و فراخور وضعیت کنونی کشور دانست.» وی افزود «چشم‌انداز مطرح شده توسط مقتدی صدر برای چگونگی روابط منطقه‌ای، نقشه راهی است که می‌تواند به بحران‌ها پایان دهد و دری را برای برقراری بهترین روابط که بر اساس احترام به حاکمیت، عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و حفظ منافع مشترک، استوار باشد، باز کند.»

از سوی دیگر، جناح‌های کرد و گروه‌های سنی مذهب عراق سرگرم گفت‌وگو و رایزنی برای دستیابی به ائتلاف‌های بزرگ‌تر به منظور تحقق اهداف و خواسته‌های خود هستند. هرچند کردها تا به حال به موفقیت قابل ذکری در ایجاد همسویی میان جناح‌های کرد دست نیافته‌اند، اما تلاش‌های احزاب سنی، منجر به نزدیکی بین دو جناح بزرگ اهل سنت، یعنی «ائتلاف تقدم» به رهبری محمد حلبوسی و ائتلاف انتخاباتی «العزم» به رهبری خمیس خنجر شده است. با این حال، کردها علی‌رغم تفاهمی که بین حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان وجود دارد، تا به حال نتوانسته‌اند در مورد سمت ریاست جمهوری به تفاهم نهایی برسند.

بیشتر از جهان