سود ۹ میلیارد دلاری فیس‌بوک در بحبوحه افشاگری‌ها

این در حالی است که فیس‌بوک زیر ذره‌بین کنگره آمریکا قرار دارد و همچنان با گزارش‌های نامطلوب رسانه‌ها روبه‌روست

درآمد فیس‌بوک در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر به ۲۹ میلیارد دلار رسیده است‌ـ JOSH EDELSON / AFP

فیس‌بوک با اینکه بعد از افشای اسناد داخلی محرمانه‌اش زیر ذره‌بین کنگره ایالات متحده آمریکا قرار دارد و همچنان با گزارش‌های نامطلوب رسانه‌ها روبه‌روست، در سه ماهه سوم سال مالی، ۹ میلیارد دلار (۶.۵ میلیارد پوند) سود کرده است.

فیس‌بوک روز دوشنبه در گزارش درآمدش عنوان کرد که این غول رسانه‌ای افزایش ۶ درصدی کاربران فعال روزانه‌اش در این مدت و رشد درآمدش به حدود ۲۹ میلیارد دلار (۲۱ میلیارد پوند) را در سه ماهه منتهی به سپتامبر ثبت کرده است.

این سود از رقم ۷.۸ میلیارد دلار (۵.۷ میلیارد پوند) در سه ماهه مشابه در سال گذشته بیشتر شده و کمک کرده است ارزش سهام شرکت بیش از دو درصد در معاملات بلندمدت روز دوشنبه افزایش یابد.

اخبار مربوط به سودآوری این شرکت در بحبوحه گزارش‌های نامطلوب رسانه‌ها در حالی منتشر می‌شود که فرانسیس هاوگن، افشاگر و کارمند پیشین فیس‌بوک، مدارک داخلی محرمانه‌ای ارائه داده است مبنی بر اینکه فیس‌بوک سودآوری خود را بر سلامت مردم ارجح دانسته و تحقیقاتش در مورد سلامت و امنیت کاربران از سرمایه‌گذاران و عموم مردم پنهان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکایت خانم هاوگن به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) حاکی از آن است که فیس‌بوک همچنان رشد شمار مخاطبانش را در اولویت قرار می‌دهد، این در حالی است که تحقیق داخلی این شرکت نشان داده است که بسترهای مجازی فیس‌بوک ممکن است برای کودکان مضر باشد و این شرکت نتوانسته است جلو نفرت‌پراکنی به زبان‌های محلی را بگیرد و در نهایت، این موضوع به خشونت سیاسی واقعی منجر شده است.

این شرکت همچنان زیر ذره‌بین نمایندگان کنگره و قانون‌گذاران، از جمله کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا قرار دارد که مجددا دادخواستی ضدانحصاری در دادگاه تنظیم کرده است مبنی بر این که فیس‌بوک حق انحصاری شبکه‌های اجتماعی را در دست گرفته است و باید تحت فشار قرار بگیرد تا اینستاگرام و واتس‌اپ را بفروشد.

به گفته خانم هاوگن، با اینکه فیس‌بوک متوجه این مسئله بود که هند و چند کشور در حال توسعه دیگر «در معرض خطرند»، با این حال پروتکل‌های حذف محتوا و ناظر کافی به زبان بومی نداشت تا جلو اطلاعات نادرستی را بگیرد که در چند مورد، به خشونت واقعی منجر شد.

این محقق داده ۳۷ ساله و کارمند پیشین فیس‌بوک روز دوشنبه با حضور مقابل پارلمان بریتانیا، گفت اگر اقدامی برای برخورد با این بستر مجازی صورت نگیرد، وقایعی مانند شورش ۶ ژانویه کنگره آمریکا و شورش‌ها و نسل‌کشی‌ها در میانمار و اتیوپی «فصل‌های آغازین» وقایع فجیع‌تری خواهند بود.

مارک زاکربرگ، رئیس فیس‌بوک، روز دوشنبه در فراخوان سرمایه‌گذاران گفت این افشاگری‌ها «تلاش‌هایی هماهنگ» بود تا تصویری نادرست از این شرکت ترسیم کند.

© The Independent

بیشتر از جهان