فیس‌بوک متهم شد به کارتل‌های مکزیکی اجازه ترویج خشونت داده است

فیس‌بوک با طیف گسترده‌ای از انتقادها در رابطه با پخش محتوای خشونت آمیز و اطلاعات نادرست در بسترهای ارتباطی خود مواجه است

شرکت فیس‌بوک با اتهام‌های زیادی روبه‌روست، اما همه آنها را رد می‌کند‌ـKIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

گزارش جدیدی بر اساس اسناد فاش‌شده از شرکت فیس‌بوک نشان می‌دهد که این شرکت هنوز در تلاش است محتوای ایجاد شده توسط اعضای یک کارتل بین‌المللی قاچاق انسان و مواد مخدر واقع در مکزیک را شناسایی و حذف کند.

این پست‌ها شامل تصاویر خشونت‌آمیز و اسناد عضوگیری این گروه است.

اخبار مربوط به تصاویر و سایر مطالب منتشر شده توسط اعضای کارتل «هالیسکو نیو جنریشن» با هدف تهدید دشمنان و جذب سربازان جدید، اولین بار ماه گذشته در پی بررسی مفصل روزنامه «وال استریت ژورنال» در زمینه فعالیت‌های فیس‌بوک منتشر شد.

این در حالی است که این شرکت با طیف گسترده‌ای از انتقادها در رابطه با پخش محتوای خشونت آمیز و اطلاعات نادرست در بسترهای ارتباطی خود مواجه است.

برخی از این تصاویر، پس از آنکه روزنامه وال ‌استریت ژورنال آنها را علامت‌گذاری کرد، حذف شدند و سخنگوی فیس‌بوک ادعا کرد این شرکت و برنامه‌ زیرمجموعه آن، اینستاگرام، در حال سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های جدید هوش مصنوعی و سایر منابع هستند تا بتوانند فعالانه چنین محتواهایی را شناسایی و از بستر خود حذف کنند.

با این حال، روز دوشنبه سوم آبان، شبکه سی‌ان‌ان نیز  تحقیقاتش را منتشر کرد و علاوه بر انتشار اخباری در همین زمینه، به این نتیجه رسید که محتواهای خشونت‌آمیز از جمله  تصاویر سر بریدن که ظاهراً توسط کارتل هالیسکو نیو جنریشن تهیه و منتشر شده بود، هنوز در این بستر ارتباطی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تماس سی‌ان‌ان با فیس‌بوک برای تهیه این خبر، بسیاری از محتواهایی که این نهاد خبری علامت زده بود حذف شد یا با هشدار تصاویر نامناسب پوشانده شد. این شرکت هنوز به درخواست ایندیپندنت برای اظهار نظر در مورد توانایی خود در آینده برای حذف چنین محتواهایی از بستر ارتباطی خود پاسخ نداده است.

همزمان با به راه افتادن موج جنجال بر سر مشکلاتی که فیس‌بوک دارد، این شرکت می‌کوشد وجهه رو به زوال خود را در میان رسانه‌های خبری و سایر محافل حفظ  کند. بسترهای ارتباطی این شرکت متهم به ایفای نقشی کلیدی در تلاش‌ها برای سازماندهی حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده در ماه ژانویه و ایجاد تفرقه و خشونت‌های مشابه در دیگر جوامع در سراسر جهان است.

این مشکلات جدا از انتقادهایی است که این شرکت به سبب پخش اطلاعات نادرست در مورد کووید-۱۹ و اطلاعات و مقاله‌های خبری و تحقیقات مرتبط  به آن می‌شود که به طور گسترده در این بستر ارتباطی در حال پخش هستند. این شرکت تلاش مختصری برای حذف اطلاعات نادرستی کرده است که پخش‌کنندگان بزرگ‌تر در بستر ارتباطی‌اش منتشر می‌کنند، اما از حذف برخی دیگر از محتواهایی که به نظر بسیاری گمراه‌کننده یا کاملاً  نادرست است، خودداری کرده است.

فرانسیس هاگن، متخصص سابق داده‌ در فیس‌بوک، مجموعه‌ اسنادی را در اختیار نهادهای خبری قرار داده است که در هفته‌های اخیر موضوع بسیاری از گزارش‌ها در مورد این شرکت شده است.

این اسناد شامل گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد به نظر کارکنان فیسبوک این شرکت برای مبارزه با پخش محتوای خشونت‌آمیز و نفرت‌پراکنانه در کشورهای در حال توسعه به اندازه کافی تلاش نمی‌کند، اما مدیران فیسبوک این نگرانی‌های داخلی را نادیده می‌گیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان