گزارش تخلفات سردار روی میز رهبر

شهردار تهران گزارش تخلفات مالی قالیباف را منتشر کرد

ATTA KENARE / AFP

محمد باقر قالیباف چهره مورد اعتمادی‌ نزد سران نظام است. در هر دوره‌ای که خواست به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری آمد و هیچ‌گاه نه حرفی در امکان رد صلاحیت او به میان آمد و نه حتی ذره‌ای از امکانات تبلیغاتی‌اش کم شد. هرچند که سودای ریاست‌جمهوری برای او هیچ‌گاه به واقعیت بدل نشد اما هرچه سعی و توان داشت خرج شرکت در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری کرد و دست‌آخر نشد که سردار زاده «طرقبه» خراسان به صندلی ریاست‌جمهوری تکیه دهد.

اما سه دوره شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری الطاف رهبر جمهوری اسلامی  را از سردار دریغ نکرد. قالیباف خیلی زود از طرف علی خامنه‌ای به شهرداری تهران گمارده شد. مقامی که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ در اختیار او بود. مقامی که البته دردسرهای زیادی برای او به همراه داشت و زبانه‌های آتش فساد مالی در شهرداری تهران هنوز هم در حیات سیاسی این سردار اصول‌گرا زبانه می‌کشد.

پس از اینکه قالیباف از شهرداری تهران کنار گذاشته شد تنها در فاصله چند ماه فهرستی از تخلفات مالی و بدهکاری‌های شهرداری تهران در زمان قالیباف منتشر شد. فهرستی که البته هیچ‌گاه مورد تایید شخص قالیباف قرار نگرفت. او با کسانی، که به هرشکل می‌خواستند گوشه‌ای از فسادهای مالی شهرداری و نیروهای نزدیک به این ارگان ثروتمند را برملا کنند، برخوردهای قهری و قضایی کرد. به عنوان نمونه پرونده واگذاری املاک نجومی که توسط یاشار سلطانی در وب‌سایت معماری‌نیوز منتشر شد به محکومیت سلطانی منجر شد.

پس از قالیباف، شهرداری تهران سه رئیس به خود دید؛ محمدعلی نجفی، سید محمد علی افشانی و دست آخر پیروز حناچی. هرکدام از این افراد فهرستی از بدهکاری‌های شهردار قبلی (قالیباف) ارائه دادند که البته ارقام متفاوتی داشت. این میان قالیباف هیچ‌گاه این میزان بدهی‌ها را قبول نکرد و به رقمی اشاره داشت که بسیار کم‌تر از ارقامی بود که شهرداران و البته اعضای شورای شهر به آن اشاره کرده بودند.

این‌بار اما حکایت بدهی‌های دوران شهرداری قالیباف وارد مرحله جدیدی شده است. همین دو روز پیش پیروز حناچی شهردار فعلی تهران با منتشرکردن فهرستی از بدهی‌ها و تخلفات مالی بار دیگر باقر قالیباف را به صدر اخبار آورد. تفاوت مهمی که این‌بار درباره تخلفات و بدهی‌های دوران شهرداری قالیباف وجود دارد، جدای از مبلغ این بدهکاری که از هربار بیشتر است، ارسال این گزارش به عالی‌ترین مقامات نظارتی کشور و از همه مهم‌تر شخص علی خامنه‌ای گمارنده قالیباف به سمت شهردار پایتخت است. ارسال این گزارش به رئیس جمهور نیز ابعاد این ماجرا را متفاوت از قبل می‌کند.

قالیباف بهمن‌ماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی انتشار فهرست بدهکاری‌های شهرداری  را یک «دروغ بزرگ» خواند و تلویحا درباره مدیریت شهری گفت: «کار نمی‌کنند و می‌خواهند در قدرت بمانند و دروغ می‌گویند».

در همین بزنگاه بود که محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران هم که پیش از این با شکایت مستقیم قالیباف به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، در صحن شورا از پیروز حناچی، شهردار تهران، خواست که بدون درنظرگرفتن ملاحظات، فهرست بدهی‌های شهرداری را منتشر کند.

نزدیکان قالیباف و شخص وی همیشه به رقمی بین ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد اشاره داشتند که کل بدهی‌های دوران ۱۲ ساله ریاست قالیباف بر شهرداری را شامل می‌شد. رقمی که در گزارش ارسالی پیروز حناچی به ۶۹هزار میلیارد رسیده است.

ارسال این گزارش البته برای بسیاری از نیروهای نزدیک به قالیباف خوشایند نبود و بازوهای رسانه‌ای تیم سردار قالیباف از تخریب گروه مقابل دریغ نکردند. در اتفاقی نادر باشگاه خبرنگاران جوان با تهیه گزارشی به این موضوع پرداخت و در بخشی از آن با اشاره به آیه‌ای از قرآن که پیروز حناچی در متن گزارش از آن استفاده کرده است، ادعا کرد که به دلیل اینکه سازمان مجاهدین خلق هم از همین آیه در متون سازمانی خود استفاده می‌کنند پس گزارش پیروز حناچی، شهردار تهران، درباره بدهی‌ها و تخلقات مالی شهرداری فاقد ارزش است و تحت تاثیر مخالفان جمهوری اسلامی‌ست.

باید دید که آیا سران نظام جمهوری اسلامی این‌بار یکی از معتمدین چندین ساله خود را به دادگاه خواهند کشاند یا نه؟ این روزها گویا تیغ تیز برخورد با مفاسد اقتصادی در تمامی لایه‌های نظام برنده‌تر از قبل شده و باید منتظر باشیم و ببینیم که رئیس قوه‌قضاییه، ابراهیم رئیسی، سردار هم‌ولایتی خود را به میز محاکمه می‌کشاند یا نه. قالیبافی که در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت تا هیچ‌کدامشان رئیس‌جمهور نشوند.

بیشتر از