اجلاس «خاورمیانه سبز»، گامی برای همکاری‌های زیست‌محیطی در منطقه

عربستان سعودی از ارائه دو طرح برای مقابله با تغییرات اقلیمی خبر داد که ارزش کل سرمایه‌گذاری در آن‌ها ۳۹ میلیارد ریال سعودی است و ریاض ۱۵درصد آن را تامین خواهد کرد

شرکت‌کنندگان در اجلاس برای برگزاری دوره‌ای آن زیر نظر سازمان غیرانتفاعی «بنیاد ابتکار سبز» توافق کردند- Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

نخستین اجلاس «خاورمیانه سبز»، روز دوشنبه، سوم آبان‌ماه، به دعوت و ریاست شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و با حضور تعدادی از رهبران کشورهای خاورمیانه و آفریقا و همچنین مقام‌های بین‌المللی در حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی، در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شد.  

هیئت برگزارکننده اجلاس «خاورمیانه سبز»، پس از پایان این اجلاس یک‌روزه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران و شرکت‌کنندگان در این نشست، نخستین مجموعه برنامه‌ها و پروژه‌های پادشاهی عربستان سعودی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه «ابتکار خاورمیانه سبز» را به‌منظور مشارکت، بررسی کرده‌اند. 

شاهزاده محمد بن سلمان در سخنرانی آغاز اجلاس، در مورد هدف اصلی اجلاس و برنامه‌ها و پروژه‌های مطرح‌شده در آن، گفته بود: «در این اجلاس گرد هم آمده‌ایم تا تلاش‌ها برای حفاظت محیط‌ زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی را هماهنگ و نقشه‌راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در منطقه به میزان ۱۰درصد بیشتر از مجموع مشارکت‌های جهانی تهیه کنیم. در این راستا، طبق برنامه‌ای که بزرگ‌ترین برنامه درختکاری جهان محسوب می‌شود، ۵۰میلیارد درخت در منطقه خواهیم کاشت که ۵ درصد از میزان درختکاری هدف در جهان را شامل می‌شود.»

براساس بیانیه منتشرشده، عربستان سعودی در این اجلاس اعلام کرد که به‌منظور دستیابی به اهداف طرح «خاورمیانه سبز»، پادشاهی عربستان سعودی طی این اجلاس اعلام کرد که بستری برای همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور اجرایی کردن مفهوم «اقتصاد چرخشی کربنی» (circular carbon economy) ایجاد خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده محمد بن سلمان در این اجلاس همچنین از تاسیس «مرکز منطقه‌ای برای تغییرات اقلیمی»، «مجتمع منطقه‌ای برای استخراج، استفاده و ذخیره‌سازی کربن»، «مرکز منطقه‌ای برای هشدار زودهنگام طوفان‌ها» به‌منظور کاهش خطرهای ناشی‌از امواج گرد و غبار بر سلامت افراد، «مرکز منطقه‌ای برای توسعه پایدار ماهیگیری» به‌منظور کمک به افزایش تنوع زیستی دریایی و کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای در این حوزه تا حدود ۱۵درصد و همچنین راه‌اندازی یک «برنامه منطقه‌ای برای بارورسازی ابرها» به‌منظور کمک به افزایش میزان بارش تا حدود ۲۰درصد، خبر داده است.  

براساس بیانیه اجلاس، این مراکز و برنامه‌ها نقش عمده‌ای در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حفاظت محیط زیست، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ارتقای سطح هماهنگی منطقه‌ای خواهند داشت.

علاوه‌بر این، پادشاهی سعودی طرح‌های ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری برای فناوری‌های منطبق با «اقتصاد چرخشی کربنی» در منطقه و همچنین راه‌اندازی یک ابتکار جهانی به‌منظور تامین سوخت پاک، هم‌زمان با تامین غذای بیش از ۷۵۰میلیون نفر در جهان را نیز در نظر دارد.  

 به گفته شاهزاده محمد بن سلمان، ارزش کل سرمایه‌گذاری در این دو طرح نزدیک به ۳۹ میلیارد ریال سعودی (بیش از ۱۰میلیارد دلار) خواهد بود که عربستان سعودی برای تامین مالی آن با کشورهای مختلف و صندوق‌های توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری خواهد کرد. بنابر بیانیه منتشرشده، عربستان سعودی حدود ۱۵درصد از سرمایه مورد نیاز برای این طرح‌ها را تامین خواهد کرد.

 در بیانیه اجلاس آمده است که رهبران و مقام‌های شرکت‌کننده در اجلاس «خاورمیانه سبز» با توجه به مسئولیت مشترک برای رویارویی با چالش‌های زیست‌محیطی، بر اهمیت همکاری برای تدوین یک نقشه راه منطقه‌ای به‌منظور دستیابی به اهداف ابتکار «خاورمیانه سبز» تاکید و درمورد تشکیل کارگروه‌های مشترک و برگزاری دوره‌ای اجلاس توافق کردند. به این منظور، برای حمایت از اجلاس و ارتقای سطح هماهنگی در برگزاری دوره‌های مختلف آن، یک سازمان غیرانتفاعی مستقل به نام «بنیاد ابتکار سبز» (Green Initiative Foundation) تاسیس خواهد شد.