کنسولگری روسیه در مزارشریف به‌زودی فعال می‌شود

مشخص نیست کارکنان کنسولگری روسیه چه زمانی به مزارشریف بازمی‌گردند

«کنسولگری روسیه در مزارشریف به طور رسمی فعال است اما به دلیل تهدیدهای امنیتی مجبور شدیم کارکنان را تخلیه کنیم» - AFP

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، نوشته است که کنسولگری این کشور در مزارشریف، در شمال افغانستان، به‌زودی فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

به گزارش تاس، کابلوف که روز دوشنبه در یک کنفرانس آنلاین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفته است: «کنسولگری روسیه در مزارشریف به طور رسمی فعال است اما به دلیل تهدیدهای امنیتی مجبور شدیم کارکنان را تخلیه کنیم.»

کابلوف گفته است که وقفه‌ای که در اثر تخلیه کارکنان در کار کنسولگری روسیه در مزارشریف ایجاد شده، به‌زودی رفع خواهد شد. این دیپلمات ارشد روسی گفته است: «از سرگیری این کار یک موضوع فنی است و اکنون وزارت خارجه و سایر سازمان‌های مربوط این روند را در دست بررسی دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابلوف مشخص نکرده است که کارکنان کنسولگری روسیه چه زمان به مزارشریف بازمی‌گردند و فعالیت دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند. فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفته است که بازگشت به این ماموریت به بررسی دقیق و کامل اوضاع نیاز دارد و در مورد زمان از سرگیری فعالیت کنسولگری روسیه در مزارشریف تصمیم‌گیری خواهد شد.

در ماه ژوییه و هم‌زمان با شدت گرفتن جنگ در شهرهای افغانستان، سفارتخانه‌های بسیاری از کشورهای جهان دیپلمات‌های خود را از افغانستان خارج کردند و به فعالیتشان در کابل پایان دادند اما سفارت‌های روسیه، جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان و ترکیه نه تنها فعالیت خود را متوقف نکردند، بلکه دیپلمات‌های ارشدشان در کابل ماندند. این کشورها اکنون با طالبان روابط خوبی دارند و از جمله حامیان دولت طالبان در منطقه به شمار می‌روند.

پس از آنکه در اوایل ماه اوت، طالبان مزارشریف را محاصره کرد و جنگ به دروازه‌های ورودی این شهر رسید، کنسولگری‌ کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران و روسیه، فعالیت خود را متوقف کردند و دیپلمات‌های ایرانی و روسی به کابل منتقل شدند. فعالیت نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ازبکستان و ترکیه از حدود یک ماه قبل در مزارشریف از سر گرفته شد، اما کنسولگری روسیه در این شهر هنوز فعال نشده است.