پاداش 15 میلیون دلاری آمریکا برای افشای اطلاعات مالی سپاه

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و فرزندش در این فهرست تحریم قرار دارند

REUTERS

یک روز پیش از ضرب الاجل ایران برای اعلام گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای و در حالی‌که مقامات فرانسوی از پیشرفت گفتگوهایشان با دولت آمریکا برای ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری می‌گفتند، برایان هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا با برگزاری یک نشست خبری ضمن اعلام تحریم‌های جدید علیه شبکه فروش نفت ایران، هرگونه اعطای معافیت به کشورها برای خرید نفت از ایران را رد کرد.

برایان هوک در ابتدای این کنفرانس خبری گفت که ایالات‌متحده از همه ابزارهای سیاسی، اقتصادی خود برای مختل کردن تلاش‌های ایران برای ایجاد آشوب و تنش در منطقه خاورمیانه استفاده می‌کند. هوک اعلام کرد که سپاه قدس شبکه گسترده‌ای برای فروش غیرقانونی نفت ایران در سراسر جهان ایجاد کرده است و از سود آن برای تأمین مالی «تروریسم» استفاده می‌کند.

مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا از انتقال ۱۰ میلیون بشکه نفت در چند هفته گذشته از سوی شبکه سپاه قدس خبر داد و مدعی شد که بخش عمده درآمد ناشی از فروش این ۱۰ میلیون بشکه نفت در اختیار «رژیم بشار اسد» قرار گرفته است.

هوک اعلام کرد که آمریکا ۱۵ میلیون دلار پاداش برای افشای اطلاعات مربوط به شبکه مالی سپاه تعیین کرده است. این پاداش ۱۵میلیون دلاری طبق برنامه‌ای موسوم به «پاداش برای حمایت از اجرای عدالت» پرداخت می‌شود که بخشی از برنامه دولت آمریکا برای مبارزه جهانی با تروریسم است. به گفته هوک اعلام پاداش برای مختل کردن فعالیت یک نهاد دولتی در کشوری دیگر امری بی‌سابقه است.

همچنین بنا به اعلام برایان هوک و همچنین بیانیه‌ای که پیش از این نشست خبری منتشر شد، ۱۶ شرکت، ۱۰ فرد و ۱۱ نفت‌کش در ارتباط با شبکه فروش نفت سپاه قدس در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت ایران و فرزندش از جمله افرادی هستند که در این لیست تحریمی جدید قرار گرفته‌اند. به جز این دو نفر، هشت نفر دیگر به نام‌های محمدرضا اکبری، شمس‌الله اسدی، محمود اشتری، مرتضی قاسمی، ظفر انیس، علی قدیر، محمدعلی ظهیر و علی قیصر نیز تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند. در میان افراد تحریمی افرادی با تابعیت هندی، لبنانی و اماراتی قرار دارند.  

همچنین ۱۶ شرکت لبنانی، ایرانی، هندی، اماراتی سنگاپوری و سوری نیز به نام‌های آفریکو، آلومینیوم‌سازی آلومیکس، کشتی‌رانی بوشرا، شرکت نفتی «۵ انرژی»، کشتی‌رانی چهارده ستاره، همراهان پیشرو، شرکت دریایی هوکول‌سال، گروه مهدی، بیمه کیش، کشتی‌رانی مهدی، نغم‌الحیات، پنتا اقیانوس، تلاقی، توافق و کشتی‎‌رانی وانیا نیز در شمار تحریم‌شدگان جدید قرار گرفته‌اند.

شش کشتی جدیدی نیز که امروز تحریم شده‌اند عبارت‌اند از بونیتا کوئین، جاسمین، ساراک، سوبار، سولان و تور ۲.

برایان هوک در کنفرانس خبری خود گفت که افراد و شرکت‌هایی که با لیست تحریمی اعلام‌ شده همکاری یا معامله داشته باشند در معرض تحریم‌های آتی آمریکا قرار خواهند گرفت.

وی همچنین خطاب به جامعه کشتی‌رانی بین‌المللی گفت که جمهوری اسلامی برای انتقال نفت خود اقدام به تغییر نام و پرچم کشتی‌ها و همچنین خاموش کردن رادار خود می‌کند و در برخی اوقات به عنوان کشتی عراقی محموله نفتی خود را به چین و سوریه انتقال می‌دهد. 

هوک اعلام کرد که هر کشتی، ناخدا و بندرگاهی باید از همکاری با این شبکه «فروش غیرقانونی نفت» خودداری کند و اگر در جریان این انتقال قرار دارد به آمریکا اطلاع دهد و پاداش دریافت کند.

برایان هوک هدف آمریکا از اعمال فشارهای جدید را بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره خواند و ابراز امیدواری کرد که ایران پاسخ دیپلماسی را با دیپلماسی بدهد و نه با درگیری و تنش. او افزود که گمان نمی‌کند افزایش فشار بر ایران سبب مسدود شدن راه دیپلماسی شود.

هوک گفت که جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته سیاست موش و گربه، زورگویی و اخاذی را دنبال کرده‌ و دادن ضرب الاجل به اروپا هم در راستای همین سیاست اخاذی است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت ایران بدون اعمال سیاست فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و وجود گزینه حمله نظامی به پای میز مذاکره نمی‌آید و به همین دلیل آمریکا با مسدود کردن درآمد نفتی ایران به دنبال بازگرداندن ایران به میز مذاکره است.

برایان هوک اعلام کرد که آمریکا در حال حاضر مذاکره‌ای با ایران ندارد و مذاکرات فعلی از سوی طرف‌های باقی‌مانده در برجام است.

وی همچنین اعلام کرد که آمریکا با شرکای اروپایی خود هدف مشترکی درباره عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دارد ولی در تاکتیک‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

موضوع خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری، که بخشی از پیشنهاد فرانسه برای کاستن  تنش‌ها میان ایران و آمریکا و ترغیب ایران برای بازگشت به اجرای کامل برجام بود، نیز در این کنفرانس خبری از سوی چند خبرنگار پرسیده شد. هوک اعلام کرد که تحریم روز گذشته برنامه فضایی ایران و همچنین تحریم‌های امروز شبکه فروش نفت نشان می‌دهد که آمریکا به سیاست فشار حداکثری متعهد است و هیچ معافیتی به کشورها برای خرید نفت ایران نمی‌دهد.

هم‌زمان با تشدید فشارهای تحریمی ایالات‌متحده آمریکا به ایران، حسن روحانی نیز امروز نسبت به موفقیت اروپایی‌ها برای تأمین شروط اقتصادی ایران ابراز تردید کرد.

محمدجواد ظریف نیز امروز اعلام کرده است که گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران ظرف یک یا دو روز آینده از سوی حسن روحانی اعلام خواهد شد.