مرگ ۸۰ تا ۱۸۰هزار نفر از اعضای کادر درمان در اثر کرونا

«در آفریقا کمتر از یک نفر از هر ۱۰ نفر کارمند بخش درمان، واکسن کامل تزریق کرده است»

در مجموع ۲۴۲ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۴۲۰ نفر به کووید‌ـ ۱۹ مبتلا شده‌اند - ERNESTO BENAVIDES / AFP

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که احتمالا نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر از کارکنان بخش درمان در اثر ابتلا به کووید جان باخته‌اند. این سازمان از سران کشورهای جنوبی جهان خواست تزریق واکسن‌ به کارکنان مشاغل ضروری را در اولویت قرار دهند.

بنا به برآورد گزارشی که سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه، ۲۹ مهر، منتشر کرد، احتمالا بین ۸۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از کارکنان این بخش در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۰ تا ماه مه امسال، ۲۰۲۱، جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

تدروس ادانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، در سخنانی پس از انتشار این گزارش گفت کارکنان مشاغل ضروری بخش درمان و سایر افراد آسیب‌پذیر باید برای تزریق واکسن در اولویت باشند. او همچنین از توزیع نابرابر واکسن در سراسر جهان انتقاد کرد.

گبریسوس گفت: «بر اساس داده‌های موجود ۱۱۹ کشور، به طور میانگین از هر پنج نفر کارمند بخش بهداشت و درمان در جهان دو نفر واکسن کامل تزریق کرده‌اند. البته این میانگین، تفاوت‌های گسترده، در نقاط مختلف جهان و در میان گروه‌های مختلف اقتصادی را پنهان می‌کند.»

او افزود: «در آفریقا کمتر از یک نفر از هر ۱۰ نفر کارمند بخش درمان واکسن کامل تزریق کرده است. حال آن‌که در بیشتر کشورهای پردرآمد بیش از ۸۰ درصد کارکنان بخش درمان واکسن کامل زده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر گبریسوس افزود: «از تمام کشورها می‌خواهیم مطمئن شوند همه کارکنان بخش بهداشت و درمان در کنار سایر گروه‌های در معرض خطر در تمام کشورها در الویت تزریق واکسن کووید‌ـ ۱۹ قرار دارند.»

هدفی که سازمان جهانی بهداشت برای کشورها تعیین کرده است تزریق حداقل یک نوبت واکسن به ۴۰ درصد جمعیت‌ تا پایان امسال است.

اما گبریسوس گفت این خطر وجود دارد که حدود ۸۲ کشور نتوانند به این هدف جامه عمل بپوشانند و این یعنی همه‌گیری ممکن است تا مدت‌ها پس از آغاز سال بعد نیز ادامه داشته باشد.

او عامل این امر را کمبودهایی خواند که در تامین واکسن در کشورهایی با اقتصاد ضعیف‌تر وجود دارد.

بر اساس آمار موسسه «جهان ما در آینه آمار»، آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، بیشتر بخش‌های آسیا و استرالیا همگی یا تا‌کنون بالای ۴۰ درصد از جمعیت را خود را واکسینه کرده‌اند یا در مسیر رسیدن به این هدف هستند.

هم‌زمان بیشتر کشورهای آفریقایی در مسیر رسیدن به هدف تزریق واکسن به ۴۰ درصد از جمعیت خود نیز قرار نگرفته‌اند.

بنا بر اعلام دانشگاه جانز هاپکینز در مجموع ۲۴۲ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۴۲۰ نفر به کووید‌ـ ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۸۱۰ نفر جان باخته‌اند. ۶ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۱۰۶ نفر نیز تا‌کنون واکسن تزریق کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان