گفت‌وگوی نماینده آمریکا با معاون وزیر خارجه کره جنوبی درباره ایران

رابرت مالی قرار است امروز با مقام‌های ارشد اروپا در همین ارتباط گفت‌وگو کند

عکس از صفحه توییتر رابرت مالی

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور ایران، که برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به اروپا سفر کرده است، در همین ارتباط، روز جمعه در پاریس، با معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در توییتی نوشت: «در پاریس با چوی جونگ کان، معاون اول وزیر امور خارجه جمهوری کره، ملاقات کردم. ما درباره تلاش‌ کشورهایمان برای از سرگیری مذاکرات برجام در وین و احیای توافق هسته‌ای (ایران) گفت‌وگو کردیم.»

مالی که سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات احیای برجام در وین را بر عهده دارد، اوایل هفته‌ای که گذشت، به همین منظور به خاورمیانه سفر کرد و پس از گفت‌وگو با مقام‌های اماراتی، قطری و سعودی، راهی فرانسه شد.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران قرار است امروز با مقام‌های ارشد اروپا در همین ارتباط گفت‌وگو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز چهارشنبه در ریاض با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز دیدار کرد و درباره همکاری‌های دوجانبه در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات بین‌المللی مرتبط با آن به رایزنی پرداخت.

با گذشت حدود چهار ماه از توقف مذاکرات وین، دولت جدید جمهوری اسلامی ایران هنوز تاریخی برای ازسرگیری مذاکرات اعلام نکرده است و می‌گوید «به زودی» و به محض بررسی محتوای مذاکرات دولت حسن روحانی و جمع‌بندی آن‌ها، به وین باز خواهد گشت.

ایران و شش قدرت جهانی شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تیرماه ۱۳۹۴ با جمهوری اسلامی ایران برای اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در ازای لغو تحریم‌هایی که به دلیل همین فعالیت‌ها اعمال شده بود، به توافق رسیدند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، سه سال بعد از آن توافق خارج شد و نه تنها تحریم‌های لغو شده را بازگرداند، بلکه در چارچوب «فشار حداکثری» برای وادار کردن تهران به مذاکره، تحریم‌های گسترده‌تری هم وضع کرد.

جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به این اقدام‌ها از تعهدات خود در برجام فاصله گرفت و اعلام کرد که برای رعایت دوباره محدودیت‌ها، ابتدا آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند؛ اما آمریکا پیروی کامل جمهوری اسلامی ایران از برجام را خواستار است و به همین دلیل دو طرف در مورد نحوه بازگشت دوجانبه مذاکره کرده‌اند.

شش دور مذاکره ایران و آمریکا در پایتخت اتریش به‌صورت غیرمستقیم و با هماهنگی اتحادیه اروپا و سایر اعضای باقیمانده در برجام انجام شده است.