گفت‌وگو درمورد ایران و سوریه در نخستین دیدار رسمی بنت و پوتین

پوتین ابراز امیدواری کرد روابط خوب روسیه با دولت پیشین اسرائیل، در دوره نخست‌وزیر جدید نیز ادامه پیدا کند

نفتالی بنت روابط با مسکو را یک رکن اساسی در سیاست خارجی دولت اسرائیل دانست- Yevgeny BIYATOV / Sputnik / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از آغاز نخستین ملاقات خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اعلام کرد که «وضعیت سوریه» و «تلاش‌ها برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران» از مسائل مورد بحث در این دیدار خواهند بود. 

بنت روز جمعه، ۳۰ مهرماه، برای دیداری چند ساعته با ولادیمیر پوتین وارد شهر سوچی در آن کشور شد. پیش از آغاز نشست خصوصی در نخستین دیدار رودررو میان بنت و پوتین به‌عنوان رهبران دو کشور اسرائیل و روسیه، آن‌ها دربرابر خبرنگاران به نکاتی اشاره کردند.

به گزارش تایمز اسرائیل، پوتین با اشاره به وجود مشکلات فراوان قابل بحث میان دو کشور، گفت: «سرفصل‌های مربوط به مشکلات فراوان است، اما نقاط اشتراک و فرصت‌هایی نیز برای همکاری، به‌ویژه در رابطه با مبارزه با تروریسم، وجود دارد.» او همچنین افزود که مایل است با بنت درباره وضعیت منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کند. 

رئیس جمهوری روسیه همچنین در کنار نفتالی بنت که در ماه ژوئن سال جاری، پس از ۱۲ سال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در اسرائیل جایگزین او شده است، با اشاره به روابط نزدیکش با دولت نتانیاهو، ابراز امیدواری کرد روابط خوبی که میان روسیه و دولت پیشین شکل گرفته بود، در دولت نخست‌وزیر جدید نیز ادامه پیدا کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت نیز در سخنان خود اعلام کرد که دو طرف درمورد «وضعیت سوریه» و همچنین «تلاش‌ها برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران» مذاکره خواهند کرد. او تاکید کرد که گفت‌وگو میان دو ملت براساس ارتباط عمیق بین دو کشور خواهد بود و افزود: «ما شما را دوست واقعی قوم یهود می‌دانیم.» 

بنت علاوه‌بر این، اعلام کرد که با هدف «تقویت روابط بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فناوری، علمی و فرهنگی»، قرار است در این دیدار «طیف وسیعی از مسائل جاری» مورد بحث قرار گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از سفر به شهر سوچی در روسیه گفته بود: «روابط ما با مسکو، یک رکن اساسی در سیاست خارجی دولت اسرائیل است.»

گفت‌وگوی رهبران روسیه و اسرائیل درحالی برگزار می‌شود که هم‌زمان با امتناع جمهوری اسلامی ایران از بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین، تلاش‌های دیپلماتیک طرف‌های دخیل در مذاکرات، به‌ویژه مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات شدت گرفته است.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، پس از سفر روزهای گذشته‌اش به کشورهای حوزه خلیج فارس، ازجمله امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی، روز جمعه به پاریس رفته است تا با دیپلمات‌های سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره ایران گفت‌و‌گو کنند. علاوه‌بر این، اعلام شده است که مشاوران امنیت ملی سه کشور آمریکا، روسیه و اسرائیل نیز به‌زودی برای گفت‌وگو درمورد برنامه هسته‌ای ایران، دیدار خواهند کرد.