«سفر لاپید به آمریکا از نگرانی اسرائیل در مورد نحوه برخورد با ایران کاست»

لاپید از این که بلینکن موضع آمریکا را ارتقا داده و گفته است اگر ایران به مذاکرات بازنگردد، طرح جایگزین را دنبال می‌کند، تقدیر کرد

یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل در واشنگتن- Andrew Harnik/Pool via REUTERS

یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل از دوازدهم تا چهاردهم اکتبر در واشنگتن بود و با مقام‌های ارشد دولت آمریکا درباره مسائل عمده دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله ایران، گفت‌وگو کرد.

پایگاه خبری اینترنتی «المانیتور» در گزارشی در همین زمینه که روز جمعه منتشر کرد نوشت، این سفر بدبینی و نگرانی عمیق اسرائیل در مورد رویکرد آمریکا در برابر ایران را اندکی کاهش داد.

با این حال به عقیده نویسنده گزارش، باید صبر کرد و دید آیا پیشرفتی میان دو طرف در مورد چگونگی برخورد با فعالیت‌های ایران و نزدیک کردن نظرات‌شان در این ارتباط حاصل شده است یا خیر.

یائیر لاپید و حلقه نزدیک به او از این که آنتونی بلینکن موضع آمریکا را ارتقا داده و گفته است اگر ایران به مذاکرات احیای برجام بازنگردد، طرح دوم یا جایگزین را دنبال می‌کند، تقدیر کرده است.

بلینکن روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود گفت در صورت عدم بازگشت تهران به وین، هر گزینه‌ای را برای رسیدگی به چالش‌های ایران در نظر خواهیم گرفت.

یک منبع ارشد دیپلماتیک اسرائیلی، که نخواست هویتش فاش شود، به المانیتور گفت «هر گزینه» شامل گزینه نظامی هم می‌شود.

آقای بلینکن این مطلب را در آن نشست خبری در پاسخ به این پرسش مطرح کرد که آیا گزینه‌های جایگزین شامل گزینه نظامی هم می‌شود، که او با آن پاسخ خود این موضوع را رد نکرده است.

در گزارش المانیتور گفته شده، در کمال تعجب یک مقام ارشد اسرائیلی که در گفت‌وگوهای پنجم اکتبر در واشنگتن حضور داشته، تلاش اسرائیل برای تنظیم طرح جایگزین با آمریکا را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام که هویت او مشخص نشده گفته است «به منظور پرهیز از محدود شدن آزادی‌مان برای اقدام، ما نمی‌خواهیم بخشی از این طرح باشیم. آمریکا کسی است که باید یک بدیل قانع‌کننده را آماده کند.»

یک منبع اسرائیلی دیگر در گفت‌وگوهای چند روز پیش در واشینگتن حضور داشته می‌گوید اسرائیل اخیرا در موضع خود چرخش داشته و آمریکا را برای ارائه گزینه نظامی تحت فشار نگذاشته است.

این منبع دیپلماتیک دلیل این چرخش را نگرانی از بازگشت ایران به مذاکرات وین در صورت ارائه گزینه نظامی عنوان کرده است.

اسرائیل از ابتدا با این استدلال که جمهوری اسلامی غیرقابل اعتماد است، با مذاکرات شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ با تهران و توافق هسته‌ای که در ژوئن ۲۰۱۵ در وین حاصل شد، مخالف بود.

اسرائیل می‌گوید در هر توافقی باید به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران نیز رسیدگی شود.