سهم زنان از مجسمه‌های لندن از حیوانات هم کمتر است

منتقدان می‌پرسند آیا بریتانیا تهی از زنان تأثیرگذار بوده است

مجسمه یادبود نور عنایت خان، نظامی بریتانیایی که توسط نازی‌ها تیرباران شد-© Colleen Rowe Harvey / Art UK

سهم زنان و رنگین‌پوستان در نمایه‌های شهری یکی از چند فرهنگی‌ترین شهرهای جهان، از حیوانات هم کمتر است. نتایج یک تحقیق جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که تعداد مجسمه حیوانات در لندن بیشتر از «زنان یا افراد رنگین‌پوست» است.

بر اساس مطالعه موسسه خیریه بریتانیایی «آرت یو‌کِی» (Art UK) که در روز پنجشنبه منتشر شد، موضوع ۸ درصد از مجسمه‌های نصب‌شده در سراسر لندن حیوانات است، درحالی‌که تنها ۴ درصد آن‌ها زنان را نشان می‌دهند. زنان رنگین‌پوست سهمشان حتی از این هم کمتر است: چیزی حدود ۰٫۲ درصد.

این ارقام در تضاد کامل با مجسمه‌ها و یادبودهای اختصاصی مردان است که بیش از ۲۰ درصد از ۱۵۰۰ بنای تاریخی شهر را تشکیل می‌دهند.

 در لندن بیش از ۷۹ درصد از کل مجسمه‌هایی که به یادبود افراد نام‌گذاری شده‌اند درباره مردان هستند. از مردان اعضای خانواده سلطنتی گرفته تا نظامیان، سیاستمداران، نویسندگان، هنرمندان، طراحان و بازیگران. منتقدان می‌گویند این امر بیانگر این موضوع است که به عقیده مسئولان شهری، بریتانیا تهی از زنان تأثیرگذار بوده است.

انتقادات دیگری که مطرح‌شده است نادیده گرفتن نقش زنان در دفاع از بریتانیا در دو جنگ جهانی بوده است. همچنین نادیده گرفته شدن زنان مطرح در هنر و ادبیات.

اگر ۱۹ مجسمه سلطنتی شامل ملکه ویکتوریا، ملکه الیزابت، ملکه آن و سایر شاهدخت‌ها را از این فهرست کم کنیم، سهم زنان از ۴ درصد هم کمتر خواهد شد.

فهرست مردان رنگین‌پوستی که در لندن یادبود دارند نیز کوتاه است. ماهاتما گاندی، رابیندرانات تاگور برنده جایزه نوبل، لوری کانینگهام، نلسون ماندلا، ماهومت ویونومون، تیری هنری و دامیلولا تیلور سهم جامعه رنگین‌پوست لندن از نمایه‌های شهری هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک گروه تحقیقاتی از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان بخشی از یک پروژه بزرگ تجمع آوری داده‌ها، اطلاعات مجسمه‌های لندن را جمع‌آوری کرده است.

در بین بزرگ‌ترین شهرهای انگلستان، لندن دارای بالاترین درصد مجسمه‌هایی است که به زنان اختصاص داده‌شده است. درحالی‌که هنوز مجسمه مردانی ازجمله تاجران برده و نژادپرست‌ها در انگلستان وجود دارند.

بسیاری از بناهای تاریخی بریتانیا از زمان اعتراضات جهانی علیه نژادپرستی و نابرابری در سال گذشته با انتقاد و حمله روبرو شده‌اند.

در ژوئن ۲۰۲۰، معترضان جنبش «جان سیاهان مهم است» در بریستول انگلستان مجسمه‌ای از ادوارد کولستون تاجر برده قرن ۱۷ را پایین کشیدند و قبل از انداختن در رودخانه ایون، آن را در خیابان‌ها چرخاندند.

در همان ماه، یک شورای محلی در دورست، جنوب انگلستان، اعلام کرد که مجسمه بنیان‌گذار پیشاهنگان رابرت بادن پاول را بر اساس توصیه پلیس که در «لیست هدف حمله» قرار داشت، برمی دارد. منتقدان بادن پاول می‌گویند که او دیدگاه‌های نژادپرستانه داشت.

صادق خان، شهردار لندن، در ژوئن ۲۰۲۰ گروهی را برای بررسی آینده مکان‌های دیدنی در اطراف پایتخت بریتانیا شامل نقاشی‌های دیواری، هنرهای خیابانی، نام خیابان‌ها و مجسمه‌ها اعلام کرد.

هدف کمیسیون تنوع در قلمرو عمومی بهبود «تنوع در قلمرو عمومی لندن است تا اطمینان حاصل شود که نمایه‌های پایتخت به طور مناسب دستاوردها و تنوع در لندن را منعکس می‌کند.»

این کمیسیون اعلام کرد که یک صندوق یک میلیون پوندی (تقریباً ۱٫۴ میلیون دلار) برای ایجاد نقاط دیدنی جدید در لندن ایجاد می‌کند که «تنوع پایتخت و دستاوردهای همه کسانی که در موفقیت شهر سهیم بوده‌اند را بهتر نشان می‌دهد».

تا اکتبر ۲۰۲۱، بیش از ۱۱۰۰ مجسمه و بنای تاریخی در لندن توسط گروه آرت یوکِی سرشماری شده است. کارکنان و داوطلبان این خیریه در حال تکمیل ضبط مجسمه‌های عمومی در شهر هستند و حدود سیصد مورد دیگر تا پایان سال ۲۰۲۱ به این فهرست اضافه می‌شود.

بیشتر از جهان