وزیر دارایی اسرائیل: در تقابل با ایران تنها موضوع زمان مطرح است

«هیچ حرکت دیپلماتیک یا توافقی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را متوقف نخواهد کرد»

آقای لیبرمن که سابقه وزارت خارجه و وزارت دفاع اسرائیل را نیز در کارنامه دارد، به بودجه دفاعی تایید شده دولت اسرائیل اشاره کرد-MENAHEM KAHANA / AFP

وزیر دارایی اسرائیل با اشاره به مذاکرات متوقف شده جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، که اسرائیل از منتقدان جدی آن است، می‌گوید که در بحث تقابل با ایران فقط موضوع زمان مطرح است و زمان آن سرانجام فرا خواهد رسید که چندان هم دیر نخواهد بود.

آویگدور لیبرمن روز پنجشنبه، در مصاحبه با پایگاه خبری اسرائیلی «والانیوز»، گفت: «هیچ حرکت دیپلماتیک یا توافقی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را متوقف نخواهد کرد. آن‌ها به کره شمالی نگاه می‌کنند. به‌رغم گام‌های دیپلماتیک، تشدیدی بی‌سابقه (فعالیت‌های هسته‌ای ایران) را شاهدیم.»

وی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مشکل جامعه جهانی است، گفت این مسئله «برای ما بنیادین است چرا که آن‌ها (ایرانی‌ها) اعلام کرده‌اند که سیاستشان نابودی اسرائیل است و همینطور هم فکر می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لیبرمن که سابقه وزارت خارجه و وزارت دفاع اسرائیل را نیز در کارنامه دارد، به بودجه دفاعی تایید شده دولت اسرائیل اشاره کرد و گفت: «آن‌ها از اینکه چنین بودجه هنگفتی برای نیروهای دفاعی اسرائیل تصویب شده است، متعجب شده‌اند. این پول برای قوی‌تر شدن و خرید سامانه‌های پیشرفته است.»

کانال ۱۲ اسرائیل روز سه‌شنبه، از تخصیص بودجه یک و نیم میلیارد دلاری برای تقویت توانایی ارتش این کشور برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد. اسرائیل بارها اعلام کرده است که در صورت لزوم، به تنهایی علیه تهدید ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد کرد.

این در حالی است که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای برجام از خرداد ماه متوقف مانده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی از سرگرفته خواهد شد. آمریکا هشدار داده است که این فرصت نامحدود نخواهد بود و با پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، شاید بازگشت به برجام دیگر سودمند نباشد.

دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که در حال بررسی محتوای مذاکرات انجام شده در دولت حسن روحانی است و به محض تکمیل، «به زودی» به مذاکرات وین بازخواهد گشت. با این حال هنوز مشخص نیست که تهران قصد دارد مذاکرات را از ابتدا آغاز کند یا آن را از آنجایی که متوقف شده است، پی خواهد گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در یک نشست خبری مشترک در واشنگتن با وزیران امور خارجه اسرائیل و امارات متحده عربی، بار دیگر بر دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد اما اظهار داشت که اگر مسیر دیپلماسی به شکست بیانجامد، ایالات متحده آماده است به گزینه‌های دیگر روی آورد.