توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا

موج ششم از راه رسید، ۲۶ میلیون نفر واکسینه شدند

پیش‌تر گفته شده بود که احتمال بروز موج ششم کرونا از ابتدای آبان وجود دارد-ATTA KENARE / AFP

بر اساس آمار وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه ۲۷ مهر، ۱۶۷ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. تاکنون، حدود ۲۶ میلیون نفر دو نوبت واکسن کرونا زده‌اند و واکسینه کامل شده‌اند. در حال حاضر، ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، در یک روز ۱۳ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. آماری که روز سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که تعداد شهرهای قرمز از ۷ به ۹ شهر افزایش یافته و تعداد مبتلایان نیز حدود ۲۰۰۰ نفر بیشتر از روزهای قبل است.

پیش‌تر گفته شده بود که احتمال بروز موج ششم کرونا از ابتدای آبان وجود دارد. افزایش میزان ابتلا به بیماری در روزهای اخیر نشان می‌دهد همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود، موج ششم شیوع کرونا از راه رسیده است، آن هم در شرایطی که با وجود تبلیغات وسیع دولت رئیسی، فقط ۲۶ میلیون نفر واکسینه کامل شده‌اند.

در هفته‌های گذشته، متخصصان بارها درباره خطرهای ناشی از بازگشت مسافران اربعین و بازگشایی‌های «شتاب‌زده» هشدار داده بودند. با این حال، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی بر افزایش سهمیه ایران در مراسم اربعین، بازگشایی مراکز آموزشی و لغو محدودیت‌های کرونا پافشاری کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌‌تر، حمید سوری، استاد همه‌گیرشناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، و علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره خطرهای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و شروع موج ششم هشدار داده بودند و حالا نیز پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرده است تا زمانی که ۸۵ درصد جامعه واکسینه نشده‌اند، مدارس نباید بازگشایی شوند.

در خبری دیگر، مسعود یونسیان، رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، نیز از توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: «نگرانی زیادی نسبت به شروع پیک ششم کرونا در کشور وجود دارد.» به گزارش خبرگزاری رکنا، این متخصص همه‌گیرشناسی «اختلاط بالای جمعیت» در پایان ماه محرم و سفرهای سیاحتی و زیارتی تعطیلات هفته‌های اخیر را از علل توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا در کشور عنوان کرد.

هم‌زمان با ورود زائران اربعین از مرزهای زمینی به کشور، فرماندار شهر مرزی مهران اعلام کرده بود که ۵۱ هزار مسافر اربعین بدون انجام آزمایش کرونا وارد کشور شدند. همان زمان، جامعه پزشکی هشدار دادند که پیامدهای ازدحام مسافران در مرزهای ایران در هفته‌های پایانی مهر خود را نشان خواهد داد.

این پیش‌بینی اگرچه جدی گرفته نشد، شواهد نشان می‌دهد که وقوع آن نزدیک است. افزایش روزانه تعداد مبتلایان بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، را نیز به واکنش واداشته است. او که پیش‌تر مدعی شده بود به‌زودی پایان کرونا در کشور را جشن می‌گیریم، در جدید‌ترین اظهارنظر در مورد شروع موج ششم کرونا در کشور، ابراز نگرانی‌ کرده است. او در جلسه شورای عالی نظام پرستاری گفت: «هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست و باید درحالت آماده‌باش بمانیم.» همچنین، رسانه‌های داخلی ایران از آماده‌باش بیمارستان‌ها برای مقابله با موج ششم خبر داده‌اند.

بیشتر از جهان