فیسبوک برای ساختن «فراگیتی» ۱۰ هزار نفر استخدام می‌کند

با راه افتادن دنیای دیجیتال، کاربران می‌توانند در محیطی ۳ بعدی حضور ‌یابند و با هم ارتباط بگیرند

به گفته فیسبوک، «فراگیتی» فضایی مجازی خواهد بود که افراد می‌توانند در  آن «به دیدار دوستان، کار، بازی، آموزش، خرید، نوآوری، و بسیاری کارهای دیگر بپردازند.»-OLIVIER DOULIERY / AFP

فیسبوک قصد دارد طی پنج سال آینده برای ساختن جهان دیجیتالی موسوم به «فراگیتی» یا «متاورس»، ۱۰ هزار نیروی کار بسیار ماهر در سراسر اروپا استخدام کند.

«فراگیتی» (Metaverse) واژه‌ای است برای توصیف فضایی مجازی که در آن چند نفر با استفاده از فناوری‌های مجازی نظیر واقعیت افزوده ،می‌توانند در محیطی ۳ بعدی حضور ‌یابند و با هم ارتباط بگیرند.

این غول رسانه‌های اجتماعی گفته است که اروپا از همان ابتدا قلب تپنده فراگیتی خواهد بود و با ساخت این فضا قرار است فرصت‌های خلاقانه، اجتماعی، و اقتصادی در اتحادیه اروپا ایجاد شود.  

این شرکت یکشنبه شب (۲۵ مهر) در وب‌نوشتی اعلام کرد: «اروپا برای فیسبوک بسیار مهم است. هزاران نفر از کارمندان ما ساکن اتحادیه اروپا هستند و روزانه میلیون‌ها کسب و کار در این قاره از برنامه‌ها و ابزارهای ما استفاده می‌کنند. بدین ترتیب بخش اعظم موفقیت ما به اروپا وابسته است، همان‌طور که موفقیت شرکت‌های اروپایی و درمجموع اقتصاد جهانی به فیسبوک وابسته است.»

با شروع فرایند پدید آوردن فراگیتی،  فیسبوک گفته است که «نیاز به مهندسان فوق متخصص» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فراگیتی به یکی از اولویت‌های اول مارک زاکربرگ و شرکتش تبدیل شده است. فیسبوک اولین بار در ماه ژوئیه اعلام کرد که قصد ساختن فراگیتی را دارد و در تعریف از آن، گفت فراگیتی تجربه مردم از اینترنت را متحول می‌کند. در ماه سپتامبر فیسبوک تعهد کرد ۵۰ میلیون دلار در برنامه تحقیقات جهانی سرمایه‌گذاری ‌کند تا در ساختن آن محصول «متعهدانه و اخلاقی» عمل کرده باشد.

به گفته فیسبوک، «فراگیتی» فضایی مجازی خواهد بود که افراد می‌توانند در  آن «به دیدار دوستان، کار، بازی، آموزش، خرید، نوآوری، و بسیاری کارهای دیگر بپردازند.»

این شرکت مدعی شد که برای استفاده از فراگیتی، نیازی به اتصال طولانی‌تر به اینترنت نخواهیم داشت، بلکه قرار است ارتباطی «پربارتر» تجربه کنیم. در ماه سپتامبر، فیسبوک اعلام کرد: «وجود فراگیتی نیز مانند اینترنت به وجود فیسبوک بستگی ندارد و یک‌شبه هم ساخته نمی‌شود. فراگیتی محصولی نیست که یک شرکت به تنهایی بتواند آن را تولید کند.»

بازار هدف این غول دنیای رسانه‌های اجتماعی برای استخدام نیرو شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، هلند، و جمهوری ایرلند می‌شود، اما بریتانیا به دلیل آن که پس از ۴۷ سال عضویت، در ژانویه ۲۰۲۰  از اتحادیه اروپا خارج شد، در آن فهرست جایی ندارد.

نیک کلگ، رئیس امور بین‌الملل فیسبوک، و خاویر اولیوان، معاون مدیرعامل بخش محصولات اصلی آن شرکت، گفته‌اند که دوران پیش رو برای بخش فناوری اروپا دورانی پرهیجان خواهد بود. آنان روز یکشنبه در مطلبی که در وبلاگ این شرکت منتشر کردند، افزودند: «اتحادیه اروپا مزیت‌هایی دارد که باعث می‌شود محل خوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های عرصه فناوری باشد؛ از جمله این که بازار مصرف‌کننده بزرگ، دانشگاه‌های تراز اول، و قطعاً استعدادهای درجه‌یکی دارد.»

آنان افزودند: «بی‌صبرانه منتظریم با آغاز همکاری با دولت‌های عضو اتحادیه اروپا و شروع جذب نیرو از سراسر این منطقه، نیروهای مناسب و بازار مناسبی برای پیشبرد این طرح بیابیم. با ادامه روند توسعه شرکت فیسبوک در اروپا، امیدواریم بتوانیم با سرمایه‌گذاری بیشتر روی استعدادهای این منطقه، در اروپا نیز روند نوآوری‌ها را به نفع اروپا و جهان پی گیریم.»

فیسبوک اخیراً از «هورایزن ورک‌رومز» (Horizon Workrooms) رونمایی کرد. «هورایزن ورک‌رومز» برنامه‌ای برای همیاری همکاران است و افراد می‌توانند در قالب «چهرک» خود، به کمک «هدسِت اوکولوس کوئست» (Oculus Quest headsets) تولید آن شرکت، در فضای واقعیت مجازی آن با هم جلسه بگذارند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی