هدف ایران از تاخیر در مذاکرات هسته‌ای از نگاه اسرائیل

«ایران می‌خواهد برای غنی‌سازی زمان بخرد»

دوربین رسانه‌ها در برابر گرند هتل وین، جایی که شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار شد-JOE KLAMAR / AFP

در حالی گفته می‌شود ادامه مذاکرات هسته‌ای پنجشنبه هفته جاری در بروکسل انجام می‌شود، مقامات امنیتی و سیاستمداران در اسرائیل بر این باورند ایران در بازگشت سریع به برجام منفعتی نمی‌بیند.

به گزارش هاآرتص، ایران به طور هدفمند بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را به تاخیر می‌اندازد تا برنامه‌های غنی‌‌سازی را پیش ببرد. تعلیق یا عقب‌گرد در فعالیت‌های غنی‌سازی از جمله گام‌های ابتدایی در صورت توافق برای بازگشت به برجام خواهد بود.

پس از آغاز به کار دولت جو بایدن، ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و آمریکا شش دور مذاکره برای احیای این توافق برگزار کردند.

اما این مذاکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در خردادماه به حال تعلیق درآمد و از آن پس اصرار آمریکا و اروپا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره به بهانه‌های مختلف به نتیجه نرسید.

هاآرتص می‌گوید ایران عمدا مذاکره جدی را به تعویق می‌انداز تا ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش دهد. به گفته منابع امنیتی، ایران از زمان برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در چند ماه اخیر برنامه‌های غنی‌سازی را شتاب بخشیده و اکنون خلوص اورانیوم غنی شده را به ۶۰ درصد رسانده است. اقدامی که فاصله تهران تا تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را کوتا‌ه‌تر می‌کند. کاهش این زمان که به زمان گریز مشهور است به زیر شش ماه به معنی یک تهدید جدی تلقی می‌شود. 

این در حالی است که ایران هم‌اکنون دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دوربین‌های نظارتی را محدود کرده است.

هاآرتص در ادامه می‌نویسد که آمریکا در مقایسه با چند ماه قبل بیشتر از این موقعیت‌ مطلع است اما اسرائیل نگران است که واشینگتن اصولا تمایلی به افزایش فشار بر ایران نداشته باشد.

مقامات آمریکا و اسرائیل اخیرا درباره ایران مذاکره‌ کرده‌اند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که واشینگتن با درخواست اسرائیل برای افزایش فشار و تهدید علیه ایران موافقت نکرده است.

تنها همصدایی مشترک واشینگتن با تل‌آویو در حال حاضر «استفاده از گزینه‌های دیگر» در صورت شکست دیپلماسی است.

اما کمتر کسی باور دارد که دولت جو بایدن واقعا طرحی جایگزین برجام آماده کرده باشد. به گزارش اکسیوس، دولت بایدن به شدت نگران است که افزایش فشار بر تهران نتیجه عکس به همراه داشته باشد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از به قدرت رسیدن جو بایدن دو شرط اصلی را برای بازگشت به مذاکرات مطرح کرده است. لغو تحریم‌ها و تضمین خارج نشدن دوباره از توافق، نظیر آنچه در دولت دونالد ترامپ اتفاق افتاد.

خامنه‌ای در یک سخنرانی نیز اعلام کرد در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، وضعیت کنونی می‌تواند ادامه پیدا کند.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی با نگاه بدبینانه به چشم‌انداز مبهم از سرگیری مذاکرات هسته‌ای منتشر شده است.

بسیاری بر این باورند حتی در صورت بازگشت به میز مذاکره نیز به نظر نمی‌رسد تهران تمایلی به حصول نتیجه در کوتاه‌ترین زمان داشته باشد.