افزایش نیروهای امنیتی طالبان در مساجد شیعیان

داعش خراسان، مسئولیت دو حمله به مسجد شیعیان افغانستان را بر عهده گرفته است

در پی دو حمله انتحاری به نمازگزاران افغانستانی در یک هفته، که بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۲۰ نفر کشته بر جای گذاشت، گروه طالبان قول داد اقدامات امنیتی در مساجد شیعیان را افزایش دهد.

داعش خراسان مسئولیت هر دو حمله را بر عهده گرفته است. در دومین حمله، گروهی بمب‌گذار در حال تیراندازی وارد بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در استان قندهار، کانون معنوی طالبان، شدند و سپس خود را میان نمازگزاران منفجر کردند.

در این انفجار دست‌کم ۴۷ نفر کشته و ۷۰ نفر نیز مجروح شدند که حال تعدادی از آنان وخیم است. بنا به گزارش‌ها تنها یک هفته پیش از آن، در حمله‌ای مشابه به نماز جمعه مسجدی شلوغ در قندوز ۸۰ نمازگزار جان باختند.

از زمان روی کار آمدن حکومت سنی‌مذهب طالبان تاکنون نیروهای داوطلب محلی با گرفتن مجوز مخصوص حمل سلاح از مساجد شیعیان حفاظت می‌کنند.

اما حالا رئیس پلیس قندهار گفته است واحدهایی را مامور حفاظت از این مساجد خواهد کرد.

او در بیانیه‌ای که سخنگوی طالبان در توییتر منتشر کرده است، گفت: «متاسفانه این افراد نتوانستند از این منطقه حفاظت کنند و در آینده ماموران مخصوصی برای حفظ امنیت مساجد و حوزه‌های علمیه خواهیم گمارد.»

در حکومت پیشین نیز که مورد حمایت غرب بود، به مساجد شیعیان و اهداف مربوط به اقلیت قومیتی هزاره که بزرگ‌ترین گروه شیعه افغانستانند بارها حمله شده بود.

در پی به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت، ادامه این حمله‌ها موجب بهت و حیرت همگان شد و بر ادعاهای این گروه اسلام‌گرا مبنی بر برقراری صلح پس از دهه‌ها جنگ در افغانستان، خط بطلان کشید.

از زمان روی کار آمدن طالبان، داعش خراسان ده‌ها عملیات انجام داده است، از حمله‌های کوچک به مواضع طالبان تا عملیات‌هایی در مقیاس بزرگ مانند بمب‌گذاری روز جمعه در مسجد فاطمه.

آمار رسمی تلفات حمله‌ای که در شهر قندهار در جنوب افغانستان رخ داد به ۴۷ کشته و ۷۰ زخمی رسیده است که حال بعضی از آنان وخیم است. روز شنبه گروه‌ بزرگی از مردم برای خاکسپاری قربانیان کفن‌پوش در گور دسته‌جمعی گرد هم آمدند و در مجموع ۶۳ گور برای این قربانیان حفر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاجی فرهاد از ریش‌سفیدان این قوم می‌گوید: «اعضای بدن بسیاری از این اجساد جدا و مفقود شده است و معلوم نیست از میان زخمی‌های بسیار بدحالی که بستری‌اند چه تعداد زنده بمانند.»

تلفات حمله قندوز مشخص نیست اما مقامات بهداشت و درمان ابتدا اعلام کردند ۷۰ تا ۸۰ نفر مفقود شده‌اند. بنا به سایر گزارش‌ها این حمله بیش از ۱۰۰ نفر کشته داشته است.

سید محمد آقا، رهبر شیعیان نیز از دولت طالبان خواست برای حفاظت از این اقلیت دینی اقدامات جدی انجام دهد و گفت: «زیرا دشمنان ما با هر ابزاری که بتوانند به جامعه ما آسیب خواهند زد.»

سازمان ملل هر دو حمله را محکوم کرده است و هشدار داد: «بخشی از الگوی مختل‌کننده خشونت»‌اند که «آسیب‌پذیری مردم عادی افغانستان و به ویژه اقلیت‌های مذهبی را نشان می‌دهند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه ۲۳ مهر گفت این حمله «نفرت‌انگیز را به شدت» محکوم می‌کند و افزود: «عاملان این تازه‌ترین جنایت علیه شهروندان را که داشتند بر اساس حق آزادی مراسم مذهبی نیایش می‌کردند باید محاکمه کرد.»

داعش نخستین بار در سال ۲۰۱۵ از گسترش فعالیت خود به منطقه خراسان خبر داد. به گفته مرکز بررسی‌های راهبردی و بین‌المللی (سی‌اس‌آی‌اس) منطقه‌‌ تاریخی خراسان در بردارنده بخش‌هایی است که اکنون در قلمرو ایران، کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان قرار دارد.

این گروه تروریستی در مدت سه سال که از پیدایش آن می‌گذرد، بیش از ۱۰۰ حمله به شهروندان افغانستان و پاکستان انجام داده است و به گفته مرکز بررسی‌های راهبردی و بین‌المللی بنا به بانک داده‌های موقعیت و رخداد درگیری‌های مسلحانه با نیروهای امنیتی ایالات متحده، افغانستان و پاکستان حدود ۲۵۰ درگیری داشته‌اند.

پنتاگون هم اعتراف کرده است که طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در ماه اوت و تصرف پایگاه هوایی بگرام که در اختیار ایالات متحده بود «هزاران» زندانی عضو داعش خراسان را آزاد کرد.

به گفته اندرو ماینز از دست‌اندرکاران برنامه تحقیق در باره افراط‌‌گرایی در دانشگاه جرج واشینگتن، حملات اخیر به مساجد اقدامی برای «حرکت مستقیم به کانون طالبان در قندهار و به طور مشخص حمله به شهروندان آن» است و به نوعی گام جدید این گروه است و می‌توان آن را «رویارویی مستقیم با طالبان» نامید.

او در مصاحبه با ان‌پی‌آر گفت: «آنچه می‌بینیم بخشی از کارزار جدید داعش برای نابود کردن واقعی اعتبار طالبان است و این‌که نه‌تنها از پس محافظت از رزمندگان و کارکنان خودشان بر نمی‌آیند بلکه از پس حفاظت از شهروندان و به ویژه اقلیت‌های آسیب‌پذیر مثل قوم هزاره و شیعیان هم بر نمی‌آیند.»

طالبان هفته گذشته در آستانه نخستین مذاکرات رودررو با مقامات ایالات از زمانی که کابل را تصرف کرده است، تاکید کرده بود برای مهار فعالیت فزاینده این گروه افراطی حاضر نیست با واشینگتن همکاری کند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، در مصاحبه با اسوشیتد پرس گفت: «خودمان قادر به مقابله با داعش هستیم.»

ایالات متحده هم که قابلیت‌های مراقبتی‌اش در افغانستان کاهش زیادی یافته است ماه پیش اعتراف کرد در حمله پهپادی به منظور جلوگیری از تهدید نیروهای مظنون داعش خراسان برای فرودگاه کابل به اشتباه ۱۰ شهروند عادی را کشته است.

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent