نماز جمعه از هفته آینده برگزار می‌شود

در ایران تا به امروز حدود ۱۲۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹جان خود را از دست داده‌اند

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، خبر داد که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که نماز جمعه از هفته آینده، با رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری، در همه شهرها به‌جز شهرهای با وضعیت قرمز برگزار شود.

عین‌اللهی همچنین در دیدار با سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: «امیدواریم با پوشش حداقل ۸۰ تا ۸۵ درصدی واکسیناسیون در کشور، خیلی از امورات بازگشایی و مراسم‌های مختلف برگزار شود.»

او در ادامه گفت: «برخی افراد از روی جهل یا مغرضانه مردم را به عدم تزریق واکسن تشویق می‌کنند که نمی‌دانم حکم شرعی آن چیست. وزارت بهداشت دست کمک به‌سوی علما و مراجع دراز می‌کند تا مردم به واکسیناسیون تشویق شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز با محمدجواد حاج ‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حاج علی‌اکبری در این دیدار با اشاره به برگزاری مجدد نماز جمعه در پایتخت، گفت: «در تهران مقدمات برگزاری مجدد نماز جمعه انجام شده و در صورت اعلام موافقت‌ ستاد ملی کرونا، طبق تدبیر رهبر انقلاب، امید داریم که در ماه ربیع‌الاول شاهد برگزاری مجدد نماز جمعه در تهران باشیم.»

موضوع برگزاری نماز جمعه در حالی مطرح می‌شود که از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون، به‌رغم هشدارها در مورد شیوع گسترده بیماری، مراسم‌های مذهبی برگزار شده است. در پیاده‌روی اربعین امسال، جمهوری اسلامی در رایزنی با عراق، ظرفیت پذیرش زائران ایرانی را به ۶۰ هزار نفر افزایش داد، اما گزارش‌ها حاکی از آن بود که ۸۲ هزار نفر با ویزاهای زیارتی و غیرزیارتی وارد عراق شده بودند.

به‌رغم ادعاهای مقام‌های دولتی در مورد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم اربعین، ویدیو‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌داد که بر اجرای مقررات بهداشتی نظارتی وجود ندارد.

این مسئله ایران را معرض با خطر موج ششم کرونا در پاییز روبه‌رو کرده است، هرچند وزیر بهداشت می‌گوید «کرونا ناجوانمردانه در ایران تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی را عزادار کرد و تا امروز حدود ۱۲۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند»، برخی کارشناسان معتقدند آمار واقعی جان‌باختگان چند برابر آمار رسمی است.

کورش هلاکویی نایینی، استاد آمار و همه‌گیرشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهریورماه امسال در گفت‌و‌گو با روزنامه جوان، آمار فوتی‌های کرونا را «۷ برابر» آمار رسمی دانست. هلاکویی گفت اگر تعطیلی سراسری و واکسیناسیون گسترده صورت نگیرد، موج ششم کرونا چهارماه دیگر به ایران می‌رسد.