شرایط بحرانی زنجیره توزیع کالا در جهان

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ٢٠٢١ ایالات متحده را به میزان یک درصد کاهش داده است

با ادامه روند بهبود اقتصاد جهانی، نگرانی از اختلالات زنجیره تأمین در هر گوشه از جهان نمایان شده است-AFP

کمبود تراشه‌های کامپیوتر، شلوغی بنادر و کمبود رانندگان کامیون برای توزیع، زنجیره‌های تأمین کالا در جهان را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، کابوس زنجیره تأمین کالا باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان و کند شدن روند بهبود اقتصاد جهانی می‌شود. 

با ادامه روند بهبود اقتصاد جهانی، نگرانی از اختلالات زنجیره تأمین که اکنون در هر گوشه از جهان نمایان می‌شود، افزایش یافته و این سؤال مطرح است که چطور می‌توان مشکل توزیع کالا و حمل و نقل بین‌المللی را حل کرد.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ۲۰۲۱ ایالات متحده را به میزان یک درصد کاهش داده است که بیشترین میزان کاهش برای اقتصاد یک کشور عضو جی ۷ است.

در این گزارش، صندوق بین‌المللی پول به اختلالات زنجیره تأمین کالا و ضعیف شدن مصرف اشاره کرد که خود تا حدی ناشی از تنگناهای زنجیره تأمین مانند کمبود خودروهای جدید در میان کمبود تراشه رایانه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنترل مرزها و محدودیت‌های جا به جایی، در دسترس نبودن مجوز واکسن و کاهش تقاضای مصرف ناشی از قرنطینه باعث ایجاد تلاطم در اقتصاد شده است. در نتیجه این موضوعات تولید جهانی هم با مشکل مواجه می‌شود، زیرا تحویل به موقع کالاها انجام نمی‌شود و هزینه‌ها و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

در بریتانیا، کمبود رانندگان کامیون از عواملی است که باعث شده اقتصاد این کشور با بحران روبه‌رو شود. به‌طوری که طی همین مدت پمپ‌های بنزین با کمبود سوخت مواجه شده‌اند. از طرف دیگر نبود راننده لازم باعث دپو شدن مقدار زیادی کالا در بنادر بریتانیا شده است.

در حالی که کشورهای ثروتمند جهان با افزایش تعداد واکسیناسیون توانسته‌اند بحران کرونا را مهار کنند، امید به بهبود وضعیت اقتصادی و رشد اقتصاد جهانی افزایش یافته است. با این حال، بحران توزیع کالا از عواملی است که جلو بازگشت سریع اقتصاد جهانی به وضعیت مطلوب را گرفته است.

بیشتر از اقتصاد