ایران یا کره، کدامیک از شکست فرار کردند؟

کره جنوبی تا مرز پیروزی پیش رفت، ایران صدرنشینی را حفظ کرد

در بزرگ‌ترین بازی انتخابی جام جهانی در گروه A آسیا، ایران و کره‌جنوبی با تساوی یک-یک جایگاه خود در جدول را تغییر ندادند. ایران با ۱۰ امتیاز همچنان صدرنشین گروه باقی ماند و کره با ۸ امتیاز تیم دوم است، رقابتی نزدیک که بازی‌های آینده دو تیم را حساس‌تر کرد. ایران و کره، کدامیک از شکست فرار کردند؟ هر دو تیم فرصت پیروزی داشتند اما ایران در بازی خانگی نمایشی را ارائه نداد که در قواره صدرنشین گروه باشد.

بازی ایران- کره‌جنوبی سه‌شنبه از ساعت ۱۷ به وقت تهران، در ورزشگاه آزادی بدون تماشاگر برگزار شد و داوری این بازی را احمد الکاف بر عهده داشت. ایران به این دلیل که نمی‌خواست زنان طبق خواست فیفا به ورزشگاه آزادی بروند، بازی را به بهانه گرانی تست کرونا بدون حضور هواداران فوتبال برگزار کرد و درها را به روی مردان هم بست.

ایران و کره جنوبی تحت تاثیر حساسیت‌های بازی، در نیمه اول دقایقی را محافظه‌کارانه بازی کردند و البته می‌خواستند از موقعیت‌های کم‌شمار استفاده کنند اما ترجیح هر دو تیم خطر کردن در نیمه بعدی بازی بود.

دقیقه ۴۸ پاس لی‌جائه سونگ از مرکز زمین، سون هیونگ مین را با علیرضا بیرانوند در وضعیت تک به تک قرار داد. مدافعان ایران در کنترل مهاجم کره ناکام بودند و سون هیونگ مین، ستاره تاتنهام دروازه ایران را باز کرد.

این گل، کره‌جنوبی را به یک پیروزی بزرگ در تهران امیدوار کرد اما ایران نمی‌خواست با این شکست صدرنشینی‌اش را در گروه از دست بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در همان نیمه اول نیاز به تغییراتی در ترکیبش را حس می‌کرد اما نیمه دوم را با همان ترکیب ابتدایی شروع کرد و سپس اسکوچیچ از دقیقه ۵۶ امید نورافکن را به جای علی قلی‌زاده به میدان فرستاد تا نورافکن به دفاع چپ برود و وحید امیری را در خط میانی به کار بگیرد. اما در خط حمله ایران نیز نیاز به تعویض تصور بیراهی نبود. سردار آزمون و مهدی طارمی به خوبی توسط مدافعان کره جنوبی مهار شده بودند.

سردار آزمون اما وقتی سازنده گل برای ایران شد که از یک توپ ظاهرا از دست‌رفته، موقعیت گل را فراهم کرد. او توپی را که در آستانه خارج شدن از زمین بود، پیگیری کرد و با ارسال روی دروازه کره جنوبی، علیرضا جهانبخش را صاحب فرصت سرزنی کرد. ضربه سر جهانبخش در دقیقه ۷۷ برای کیم سونگ گیو، دروازه‌بان کره قابل مهار نبود. پیش از این صحنه دو بار تیر دروازه او با شوت‌های عزت‌الهی و طارمی لرزیده بود.

ایران در بازی خانگی باید هیجان بیشتری برای پیروزی نشان می‌داد اما کره‌جنوبی هم به تهران رفته بود تا صدرنشینی را از چنگ رقیب سنتی دربیاورد و در راه صعود به جام جهانی خیال آسوده‌ای داشته باشد. کره‌جنوبی تا آخرین دقایق بازی موقعیت ساخت و دروازه ایران را تهدید کرد و البته ایران به رغم رضایت نسبی از تساوی، کوشش برای پیروزی را ادامه می‌داد.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران علاقه‌ای به تعویض‌های هجومی نداشت و در دقیقه ۹۰ مهدی قائدی را جانشین سردار آزمون کرد تا با دوندگی‌ و سرعت این مهاجم از شدت حملات کره جلوگیری کند و در همان دقیقه ۹۰ میلاد سرلک را به جای احمد نوراللهی به میدان فراخواند تا یک هافبک دفاعی تازه‌نفس برای چند دقیقه خطرناک وقت اضافه داشته باشد.

روند ده پیروزی پی‌در‌پی دراگان اسکوچیچ در این بازی قطع شد اما فارغ از آمار و ارقام، تیم ایران در بازی خانگی مقابل کره‌جنوبی نتوانست ۳ امتیاز را بگیرد. پیروزی در این بازی برای ایران می‌توانست حکم غیررسمی صعود را داشته باشد اما ایران شاید با توجه به کیفیت بازی‌اش می‌تواند از تساوی خوشحال شود.

دراگان اسکوچیچ که پیش از این بازی به رغم پیروزی‌های پی در پی با انتقاداتی درباره کیفیت فوتبال تیمش مواجه بود، شاید پس از این تساوی خانگی باید انتقادات بیشتری را تحمل کند.

ایران و کره‌جنوبی تا پیش از این دیدار، در ۳۱ بازی با هم رو در رو شده بودند. سهم ایران ۱۳ پیروزی و سهم کره‌جنوبی ۹ پیروزی بود و ۹ بار تقابل دو تیم به تساوی رسید. کره‌جنوبی هرگز در ایران به پیروزی نرسیده اما ایران ۳ بار در کره‌جنوبی پیروز شده است. طی ده سال اخیر کره‌جنوبی هرگز موفق به شکست ایران نشد. در دهه ۹۰ ایران و کره‌جنوبی ۶ بار با هم بازی کردند. ایران در ۴ بازی، کره‌جنوبی را با نتیجه مشابه یک - هیچ شکست داد و دو بازی (از جمله یک بازی دوستانه) به تساوی رسید. کره‌جنوبی اما با ۱۰ بار صعود به جام جهانی رکورددار آسیاست و تنها تیم قاره است که به نیمه‌نهایی جام جهانی رسید، جایگاهی که فوتبال ایران فاصله زیادی با آن دارد. ایران و کره جنوبی در انتخابی جام‌های جهانی ۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در یک گروه قرار گرفته‌اند.

بیشتر از فوتبال