موج ششم کرونا در راه است، افزایش معنادار تعداد مبتلایان در روزهای اخیر

علیرضا ناجی: «نباید محدودیت‌ها برداشته شود، کمتر از یک‌چهارم مردم واکسینه شده‌اند»

KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

رشد ۲۰ درصدی موارد ابتلا به کرونا، نگرانی‌ها را درباره آغاز موج ششم کرونا افزایش داده است. در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید شناسایی شدند و ۲۱۳ نفر جان خود را از دست دادند. در حال حاضر بالغ‌بر پنج هزار بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. همچنین هفت شهر در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار منتشر شده از تعداد مبتلایان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۹ و ۲۰ مهر نشان می‌دهد که شمار مبتلایان در این دو روز نسبت به‌روزهای قبل حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. نگاهی به آمار مبتلایان در شش روز گذشته این موضوع را اثبات می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روز جمعه ۱۶ مهر ۹ هزار و ۸۹۷ بیمار جدید شناسایی شدند. روز شنبه ۱۷ مهر این آمار به هفت هزار و ۶۵۴ بیمار جدید کاهش یافت. روز یکشنبه ۱۸ مهر تعداد مبتلایان روزانه ۱۱ هزار و ۲۵۶ نفر بود اما روز دوشنبه ۱۹ مهر آمار مبتلایان با جهش قابل‌توجه روبرو شد به‌طوری‌که ۱۳ هزار و ۵۰۴ بیمار جدید شناسایی شدند. روز سه‌شنبه ۲۰ مهر نیز طبق اعلام وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان جدید ۱۳ هزار و ۳۹۱ نفر بود.

این افزایش آمار، احتمال شروع موج ششم کرونا را که پیش‌تر جامعه پزشکی درباره آن هشدار داده بود، تقویت کرده است. متخصصان در هفته‌های گذشته بارها هشدار داده‌ بودند که بازگشت زودهنگام به جریان عادی، برداشتن محدودیت‌ها، حضور در تجمع‌هایی مثل مراسم اربعین و عادی‌انگاری بیماری کرونا درحالی‌که هنوز درصد زیادی از مردم واکسینه‌ نشده‌اند، پیامدهای زیادی به همراه دارد با این حال مقام‌های دولتی ایران به لغو محدودیت‌ها، بازگشایی مراکز آموزشی و افزایش سهمیه ایران برای مراسم اربعین پافشاری کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


خبرگزاری تسنیم در گزارشی با اشاره به تغییر معنادار تعداد مبتلایان، از قول کارشناسان نقل کرده است که این صدای پای موج ششم است که رفته‌رفته واضح‌تر به گوش می‌رسد. نرخ ابتلا در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر نیز نشان می‌دهد که به‌طور میانگین هر ۹ دقیقه یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده است.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که پیش از این گفته بود مسافران اربعین پس از بازگشت باید یک هفته قرنطینه می‌شدند در گفت‌وگوی جدید خود با خبرگزاری ایلنا به احتمال بازگشایی مراکز آموزشی و برداشتن محدودیت‌های کرونایی انتقاد کرد و گفت: «مسئولان وزارت بهداشت دچار عجله زیادی در بازگشایی محدودیت‌های کرونایی شده‌اند، این در حالی است که هم‌اکنون کمتر از یک‌چهارم جمعیت کشور هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند و تعجیل در کاهش محدودیت‌های کرونایی می‌تواند منجر به بروز خسارت‌های زیادی در ایران شود.»

ناجی که معتقد است موج پنجم کرونا هنوز به‌طور کامل پایان نیافته است، گفت: «تا زمانی که آمار موارد جدید روزانه به زیر پنج هزار نفر نرسد، احتمال فوت روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از هم‌وطنان ما بر اثر ابتلا به کرونا وجود دارد.» به گفته این متخصص، برای تغییر محسوس در کاهش آمارهای کرونا باید حداقل ۷۰ درصد مردم واکسینه شوند و دو تا سه هفته از دریافت دوز دوم واکسن آنان بگذرد و این در حالی است که ایران هنوز در ابتدای راه واکسیناسیون عمومی است.