افزایش پنج‌برابری قیمت واکسن آنفلوآنزا 

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران: برای واردات واکسن آنفلوآنزا برنامه‌ای نداریم

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران واکسن آنفلوآنزا را فقط برای افراد در خطر در نظر گرفته است - ATTA KENARE / AFP

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، از افزایش پنج برابری قیمت واکسن آنفلوآنزا خبر داد و گفت که قیمت ۲۰۰ هزار تومانی این واکسن باعث شده است که مردم کمتر از سال‌های قبل از این واکسن استفاده کنند. در خبری دیگر، حیدر محمدی، معاون سازمان غذا و دارو، درباره دلایل گرانی واکسن آنفلوآنزا گفته است که این واکسن‌ها با ارز نیمایی به ایران وارد شده‌اند. 

در روزهای گذشته، پس از اینکه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که گروه‌های پرخطر با در دست داشتن کارت ملی می‌توانند برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌ها مراجعه کنند، گزارش‌هایی منتشر شد که گویا این واکسن در داروخانه‌های ایران پیدا نمی‌شود. سپس حیدر محمدی، معاون سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن سه‌ظرفیتی و چهار ظرفیتی آنفلوآنزا به کشور وارد شده است و برای افراد در خطر که تعداد آنان دو میلیون نفر است، به رایگان تزریق می‌شود.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در حالی واکسن آنفلوآنزا را فقط برای افراد در خطر در نظر گرفته است، که بنا بر توصیه جامعه پزشکی، امسال این واکسن باید به همه شهروندان تزریق شود؛ اما عرضه آن در داروخانه‌ها با قیمت بیش از ۲۰۰ هزار تومان، استقبال از تزریق آن را محدود کرده است. 

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، با اعلام این خبر گفت: «سال گذشته قیمت این واکسن ۴۰ هزار تومان بود اما اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تومان است. همین موضوع هم باعث شده است که مردم کمتر از سال‌های قبل از این واکسن استقبال کنند.» او از سازمان‌های بیمه‌گر خواست به افراد درخطر کمک کنند تا بتوانند این واکسن را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، حیدر محمدی، معاون سازمان غذا و دارو، درباره دلایل گرانی واکسن آنفلوآنزا گفته است: «این واکسن‌ها با ارز نیمایی وارد شده‌اند.» 

به گفته فاطمی، در حال حاضر توزیع واکسن آنفلوآنزا به‌صورت سهمیه‌ای است و فعلا به داروخانه‌های روزانه ۴۰ عدد و به داروخانه‌های شبانه‌روزی ۸۰ واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا تعلق می‌گیرد. با این حال بنا بر اعلام حیدر محمدی، وزارت بهداشت  برای واردات واکسن آنفلوآنزا برنامه‌ای ندارد.

او مدعی شد: «با توجه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شدت مصرف واکسن آنفلوآنزا کاهش یافته و شیوع آنفلوآنزا هم کم شده است.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هم‌زمان با شروع فصل سرما، نگرانی‌ها از ابتلا به آنفلوآنزا افزایش یافته است؛ به‌خصوص اینکه متخصصان هشدار داده‌اند که احتمال بروز موج‌های بعدی ویروس کرونا نیز وجود دارد. 

پیش‌تر شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان، به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «مقایسه‌ای از وضعیت رعایت پروتکل‌ها در سالی گذشت، با پاییز و زمستان پیش رو، گواه این مهم است که احتمال شیوع آنفلوآنزا امسال بیشتر است.» 

موضوع مهم دیگر تکیه به تولید داخلی واکسن در زمان طلایی تزریق واکسن است؛ حیدر محمدی روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر، خبر داد که اولین محموله واکسن آنفلوآنزای تولید داخل تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته آینده به معاونت بهداشت وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. به گفته او، دو تولیدکننده داخلی واکسن آنفلوآنزا قول داده‌اند که تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ هزارعدد واکسن تولید کنند. این وعده ماجرای تولید واکسن‌های داخلی کرونا را تداعی می‌کند.  

فاطمی نیز با بیان اینکه واکسن‌هایی که تاکنون در داروخانه‌ها توزیع شده‌، وارداتی بوده‌اند و هنوز هیچ شرکتی برای توزیع واکسن آنفلوآنزای تولید داخل سفارش نگرفته است، گفت: «اعلام کردند که واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی هم وارد بازار می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که این اتفاق چه زمانی بیفتد.» به گفته او، زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از دهم شهریورماه تا دهم آبان ماه است و حدود دو هفته زمان نیاز است تا سیستم ایمنی بدن به واکسن آنفلوآنزا پاسخ دهد؛ بنابراین باید قبل از شیوع بیماری تزریق انجام شود. 

خطر هم‌زمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا به ایران محدود نیست. در ایالات‌متحده نیز سازمان کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها اعلام کرده است که همه شهروندان باید امسال واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. با این حال، با وجود توصیه‌های جهانی و هشدارهای متخصصان داخلی، حتی افراد درخطر نیز برای تهیه واکسن آنفلوآنزا در ایران با مشکل مواجه‌اند.