ایران-کره‌جنوبی بدون تماشاگر، برای فرار از حضور زنان در آزادی

گرانی آزمایش کرونا، جدیدترین بهانه برای ادامه ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه

روشن نیست فدراسیون فوتبال ایران تا کی می‌تواند برای جلوگیری از حضور زنان در استادیوم‌ها بهانه پیدا کند-ATTA KENARE / AFP

یک روز قبل از بازی ایران - کره‌جنوبی، وزیر ورزش و جوانان ایران به کمپ تیم ملی رفت و رئیس فدراسیون فوتبال ایران پیراهن شماره ۱۲ تیم ملی و عنوان نمادین یار دوازدهم را  به او هدیه داد. اما ماجرا این است که در مقابل فشارهای فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی، ایران بازی را بدون تماشاگر برگزار می‌کند و حمید سجادی، وزیر ورزش، می‌تواند با عنوان یار دوازدهم تنها باشد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، طی سال‌های اخیر بارها با مذاکره، دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت ایران، و هر ترفند دیگری، از جمله هشدار برای لغو میزبانی‌های ایران و حتی هشدار تعلیق فوتبال ایران، سعی کرد راه را برای حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران بگشاید، اما فدراسیون فوتبال ایران فقط دو بار در فینال لیگ قهرمانان آسیا و بازی ایران -  کامبوج حضور گزینشی و کم‌شمار زنان در ورزشگاه را پذیرفت.

هدف فیفا حضور آزاد زنان با بلیت‌فروشی بدون محدودیت در تمام ورزشگاه‌های ایران و همه بازی‌های ملی و باشگاهی بود، اما می‌کوشید تا گام‌های اول را با مماشات بردارد و دست‌کم بتواند راه ورود زنان را در بازی‌های خانگی ملی ایران باز کند. شیوع کرونا و لغو میزبانی‌های ایران در دو سال اخیر، بهانه‌ای شد تا ایران بتواند از پذیرفتن زنان بدون خطر تعلیق سرباز بزند، تا آن که روز بازی ایران - کره‌جنوبی (سه‌شنبه ۲۰ مهر - ساعت ۱۷ به وقت تهران) نزدیک شد و این‌بار فیفا میزبانی را با شروط حضور زنان و راه‌اندازی تجهیزات کمک‌داور ویدیویی در ورزشگاه آزادی به ایران داد.

هرچند فدراسیون فوتبال ایران مدعی است که تجهیزات کمک‌داور ویدیویی را در ورزشگاه آزادی راه‌اندازی کرده است، در مسیر مذاکره با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تایید این تجهیزات و فرستادن داوران متخصص برای قضاوت ویدیویی دچار اختلال شد و سرانجام گفتند از این تجهیزات به صورت غیرزنده استفاده می‌کنند یا بازی را بدون تجهیزات کمک‌داور ویدیویی برگزار خواهند کرد. از سوی دیگر، برای آن که حضور زنان در ورزشگاه آزادی به تعویق افتد نیز ایران ترجیح داد بازی را با بهانه شیوع کرونا، بدون تماشاگر برگزار کند. اگرچه کرونا همچنان در ایران روزانه جان چندصد نفر را می‌گیرد، بازی با حضور کم‌شمار تماشاگران در ورزشگاه بزرگ آزادی می‌توانست مقدور باشد. کسانی که دو دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و عده‌ای از کادر درمان در ایران، به پاس قدردانی از خدمات آن‌ها در دوره شیوع کرونا، قرار بود به ورزشگاه راه یابند، و البته زنان نیز این‌بار سهمی، هرچند گزینشی، داشتند. اما در آستانه بازی هر دم خبری رسید که نتیجه نهایی‌اش لغو حضور تماشاگران در بازی ایران - کره‌جنوبی بود تا درهای ورزشگاه همچنان به روی زنان بسته بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن کامرانی‌فر، دبیر فدراسیون فوتبال، ماجرای لغو حضور تماشاگران را چنین روایت می‌کند: «در بازی اول (ایران - سوریه در بازی‌های انتخابی جام جهانی) به فیفا اعلام کرده بودیم که به دلیل شرایط کرونا تماشاگر نخواهیم داشت. اما برای این بازی در تاریخ ۳۱ شهریور نامه زدیم و گفتیم که می‌توانیم میزبانی با تماشاگر را دنبال کنیم. فیفا هم ایمیل‌هایی زد که تماشاگران باید دو دوز واکسن را زده باشند و تست‌های پی‌سی‌آر را هم انجام داده باشند. فیفا محدودیت ایجاد کرد برای حضور تماشاگران و ما جلسات زیادی با وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها داشتیم برای برگزاری و میزبانی. اما انجام تست‌ها و راستی‌آزمایی هزینه زیادی داشت. در نهایت به نتیجه رسیدیم که بازی را بدون حضور تماشاگر برگزار کنیم.»

اما این تردید وجود دارد که فدراسیون فوتبال عامدانه نامه‌نگاری با فیفا را با تاخیر شروع کرده است و مقدمات بلیت‌فروشی و ارائه مدارک تزریق واکسن تماشاگران زن و مرد را آماده نکرده است تا این‌بار نیز از میزبانی زنان در آزادی فرار کرده باشد.

هیچ‌ یک از مقامات دولتی ایران، از جمله وزیر ورزش و جوانان پیشین و جدید، از طرح فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران استقبال نکرده‌اند و از فراهم کردن مقدمات آن سرباز زده‌اند تا همچنان درها به روی زنان علاقه‌مند به فوتبال بسته باشد.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال، دو هفته پیش وعده داده بود که تماشاگران در بازی ایران - کره‌جنوبی حضور داشته باشند. اما دقت در متن مصاحبه او نشان می‌دهد که او هرگز به وضوح از حضور زنان حرف نزده بود: «من در حوزه حضور تماشاگران صحبت کردم، اقداماتی انجام شده و انشاءالله بتوانیم با نگاه مشارکتی و حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی طبق برنامه‌ریزی‌هایی که با ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شده است، گزارش مبسوطی از حضور تماشاگران در ورزشگاه را ظرف یکی دو روز آینده ارائه کنیم. برگزاری دیدار ایران و کره‌جنوبی با حضور تماشاگران اقدام مهمی برای فوتبال ما است. امروز به حسن کامرانی‌فر مأموریت دادیم در جلسه‌ای شرکت کند و گزارش را هم اعلام خواهد کرد تا مشخص شود چه تعداد تماشاگر روز بازی ایران و کره در ورزشگاه حضور دارند. مهم این است که طبق قدم‌های برداشته شده و جمع‌بندی صورت‌گرفته، در بازی ایران و کره تماشاگر حضور دارد. البته کمیسیون‌ها و کارگروه‌های موجود در یکی دو روز اخیر گزارش‌های مبسوط لازم را ارائه خواهند داد.»

سخنان رئیس فدراسیون فوتبال اما اعتباری نداشت و برگزاری بدون تماشاگر بازی ایران - کره‌جنوبی قطعی شد. روشن نیست که فدراسیون فوتبال ایران تا چه وقت می‌تواند برای نپذیرفتن حضور زنان در ورزشگاه‌ها بهانه پیدا کند، اما این‌بار نیز آن‌ها به بهانه کرونا از زیر فشار و هشدار فیفا رها شده‌اند.

جیانی اینفانتیو، رئیس فیفا، پس از ملاقات اخیرش با رئیس فدراسیون فوتبال ایران در قطر گفته بود: «اعلام می‌کنم که سال آینده اواخر ژانویه و یا فوریه به ایران سفر خواهم کرد که با هم به تماشای فوتبال بنشینیم و فوتبال ایران را جشن بگیریم. به زودی شما را خواهم دید.» اینفانتینو در آن سفر حتما پرونده حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها را دوباره می‌گشاید و شاید ملاقات‌هایی با وزیر ورزش و جوانان و سران سیاسی ایران داشته باشد؛ هرچند ملاقاتش با حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین، و مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشین ورزش و جوانان، نیز به حضور زنان در ورزشگاه‌ها منجر نشده است.

بیشتر از فوتبال