اکران آنلاین فیلم سینمایی ارادتمند نازنین بهاره تینا پس از پنج سال توقیف

عبدالرضا کاهانی: این فیلم پس از اکران در اروپا و آمریکا در پلتفرم‌های آنلاین نمایش داده می‌شود

داستان فیلم درباره سه زن است که قصد دارند از مردان شهر انتقام بگیرند - imvbox

عبدالرضا کاهانی، کارگردان فیلم توقیف‌شده «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا»، اعلام کرد این فیلم پس از اکران در اروپا و آمریکا، در ماه نوامبر در پلتفرم‌های آنلاین منتشر می‌شود. فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» در سال ۱۳۹۴ ساخته شد و سازمان سینمایی در سال ۱۳۹۵ آن را «غیرقابل اکران» اعلام کرد. 

عبدالرضا کاهانی که حالا به خارج از ایران مهاجرت کرده است، در دوران کار و فعالیت سینمایی در ایران، فیلم‌هایی چون «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «بیست» و «استراحت مطلق» را ساخت. او در سال ۱۳۹۴ و پس از «استراحت مطلق»، فیلم سینمایی «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» را با فضایی زنانه مقابل دوربین برد.

این فیلم با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی و آیدا ماهیانی در سال ۱۳۹۵ آماده اکران شد اما هیچ‌گاه فرصت و امکان نمایش در سینماهای ایران را پیدا نکرد. داستان فیلم درباره سه زن است که قصد دارند از مردان شهر انتقام بگیرند. 

خرداد ۱۳۹۵، درحالی‌ که مدتی از ارائه این فیلم به شورای پروانه نمایش گذشته بود، خبر رسید که ساخته جدید کاهانی امکان نمایش در سینماها را ندارد. در همان زمان یکی از اعضای شورای پروانه نمایش که نخواست نامش فاش شود، به وب‌سایت خبری تابناک گفته بود: «در صورت صدور پروانه نمایش برای این فیلم، بعید است این فیلم بیش از یک هفته بر پرده سینماها دوام بیاورد. بنابراین حتی اگر برای این فیلم پروانه نمایش صادر می‌شد، امکان دفاع از این پروانه وجود نداشت و در نهایت به کلیت سینمای ایران آسیب می‌رسید.» 

پس از اعلام این خبر، بسیاری از اهالی سینما به آن واکنش نشان دادند و به این تصمیم اعتراض کردند. ترانه علیدوستی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «سوال قدیمی: فیلمی که از نظرتان سراسر مشکل‌‌داره، در حدی که نمی‌شه اصلاحش کرد، چطور از ارشاد پروانه ساخت گرفته؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس به انتقاد از فیلم جدید کاهانی کفایت نکرد و بنا به رویه همیشگی، انگشت اتهام را به‌ سمت شخص او نیز نشانه رفت و ادعا کرد که صدور پروانه ساخت و نمایش برای فیلم «استراحت مطلق» باعث شده که کاهانی فیلم جدید «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» را بسازد. نویسنده این گزارش مدعی بود که کاهانی به فیلمنامه مجوز گرفته از وزارت ارشاد پایبند نبوده است. 

در طول پنج سال گذشته، کاهانی و سعید خانی، دیگر تهیه‌کننده فیلم، تلاش کردند پروانه اکران این فیلم در سینماهای داخلی ایران صادر شود اما این تلاش بی‌نتیجه بود. کاهانی پس از مهاجرت از ایران، وقتی با درخواست‌ مخاطبان برای اکران آنلاین فیلم مواجه شد، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این اقدام مشروط به آن است که شریکش هم با اکران آنلاین موافقت کند. حالا با اعلام خبر اکران آنلاین این فیلم، به نظر می‌رسد که دو تهیه‌کننده به توافق رسیده‌اند. 

عبدالرضا کاهانی اعلام کرده است که پس از اکران فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» در سینماهای اروپا و آمریکا، علاقه‌مندان می‌توانند این فیلم را در پلتفرم‌های آنلاین تماشا کنند. 

کاهانی از جمله سینماگران معترض ایران است که فیلم‌های دیگر او نیز با سروصدای زیادی همراه بوده است. فیلم‌های «هیچ» و «استراحت مطلق» او پس از اصلاحیه‌های زیادی اکران شدند. فیلم «اسب حیوان نجیبی است»، شکایت نیروی انتظامی را در پی داشت و فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» نیز در اکران با مشکل مواجه شد؛ به‌ طوری‌ که حوزه هنری اعلام کرد این فیلم را در سینماهای خود نمایش نمی‌دهد. پس از این تصمیم، کاهانی اعلام کرد از نمایش اثرش در سینماهای محدود نیز صرف‌نظر می‌کند. 

او در سال ۱۳۸۸، هنگام دریافت جایزه‌ در مراسم جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک، از حاضران خواست برای ادای احترام به مبارزه مردم ایران از جای خود برخیزند. 

کاهانی یکی از ۳۰۰ سینماگری بود که در جریان اعتراض مردم خوزستان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «دزدسالارانی که با غارتگری به محیط زیست و منابع و فرهنگ ایرانیان تاخته‌اند، شایسته مسئولیت نیستند و تداوم این وضعیت، موجب نابودی ایران خواهد شد.» 

به گزارش خبرگزاری صبا، علاوه بر «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» فیلم‌های سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش، «مهمونی کامی» ساخته علی احمدزاده، «منشی مخصوص من» به کارگردانی صالح دلدم و «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله در هشت سال گذشته توقیف شده‌اند. به این فهرست باید فیلم سینمایی «خانه پدری» اثر کیانوش عیاری را نیز اضافه کرد که سال ۱۳۸۹ ساخته شد و در این دوره برای دومین بار توقیف شد.

بیشتر از فیلم